Бургас
Българските летища са подготвени за промените, които ще настъпят след влизането ни в Шенген по въздух. Салоните трябва да са разделени на две - за страни в Шенген и за тези извън.
Варна
Пловдив
София
В Бургас летището също е проектирано по изискванията на Шенген. Липсата на паспортна проверка ще намали чакането.
За да не се обезсмисля спестеното време от липсата на паспортния контрол, от летище София работят и за намаляване на времето за чакане на багаж. Целта им е то е да е максимум 20 минути.
Отпадането на паспортните проверки ще намали времето за пътуване с около 20 -30 минути, изчисляват от летище "София". Сега, при много натоварени полети с големи самолети, чакането на гишетата може да отнеме и час.
Пловдивското летище също е готово за промените. Още от построяването му през 2009 г. аерогарата разполага със салони, в които да се разделят пътниците. Засега обаче няма да се налага използването им.
По данни на летище Бургас в последните години се увеличава броят на пътниците, пристигащи от страни от Шенген.
Примери са летищата в Приморско, софийското Лесново, както и Пистите в Балчик, Русе и Горна Оряховица които в момента се възстановяват.
Така от 31 март при пътуване по въздух към и от друга страна членка на Шенген вече няма да проверят личните ни карти и паспортите.
"Ние сме готови във всеки един момент - и днес, да направим разделението на инфраструктурата, така че да разделим пътуването съгласно Шенгенския кодекс", уверява Димитър Костадинов, директор на летище Варна.
70 % от трафика на летище София е от държави членки на Шенген.
"Граничните проверки ще бъдат заменени с така наречените "компенсиращи мерки", които сме задължени да изпълняваме при влизането ни в Шенген. Ще има разделение между всички останали дестинации, които се осъществяват от летище Варна ще бъдат отделени в отделен салон", каза Бончо Кралев, началник на "Гранична полиция" - Варна.
"Летище Пловдив няма полети за Шенген. Англия излезе от ЕС, те никога не са били и в Шенген, така че обслужаваме в момента само "нешенген" пътници. Единствено, пътници от Шенген, които имаме, са Дженерал Авиейшън, които с частни самолети са пътували за миналата година около 150 човека", посочи Красимир Пешев - изп. директор на летище Пловдив.
"Минимум 2 минути намаляване на времето за изчакване, но трябва да добавим и времето за опашките, които се генерират особено при пристигане. Знаете, че автобусите доста интензивно транспортират пътници до терминала, така че средно време бих казал - 5 минути, в пикови моменти и повече", казва Георги Чипилски, директор на летище Бургас.
"Ще бъде много полезно за пътници от Шенген, защото няма да минават през граничния контрол и ще бъде по-бързо и гладко като кацате от държава от Шенген или като отпътувате за такава. Тук, където се намираме, ще бъде само за пътници от Шенген. Тези будки ще бъдат премахнати, а за останалите сме усвоили този коридор, който води към две гишета за паспортна проверка", каза Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на летище София, предава БНТ.
Влизането ни в Шенген по въздух ще даде възможност и за развитие на регионите. У нас има около 15 малки летища, които не се използват масово, именно защото нямат граничен контрол. С влизането ни в Шенген по въздух частни самолети ще могат да излитат директно за европейските страни от тези малки писти.
И във Варна по-голямата част от трафика на летището е от и до държави, които са част от Шенген. Още от 2010 година летището във Варна е партньор на проекта "Шенген" и е осигурено разделянето на пътниците от трети страни от тези от Шенгенското пространство.
)