Катастрофалните резултати на 15-годишните ни ученици в международното оценяване PISA само потвърждават наличието на дълбока криза в образованието ни, която усещаме всички ние като пряко или косвено свързани с образователната система.
"Училището, образованието е тема, която засяга всеки човек, независимо каква е неговата обществена роля, т.е. подобно на здравеопазването, това са сферите, които влизат буквално ежедневно във всеки дом. Проблемът с доверието или по-скоро липса на доверие е много голям, но аз мисля, че неговото решение може да бъде намерено, само след като си дадем ясна сметка, че образованието трябва да бъде наистина обществен приоритет, не просто деклариран в определени нормативни документи, а осъзнат и припознат от всички приоритет.
Второто нещо, което е много важно до го кажем и да го разберем, е, че образованието трябва да бъде надпартийна кауза и постигането на тази кауза трябва да се осъществява с усилията, общото усилие на всички онези, които могат да допринесат за нейното постигане. За мен е въпрос за постигане на граждански договор, обществен договор, който да отправи ясно послание, че по отношение на образованието и решаването на проблемите в него, които, мисля всички сме единодушни, са много сериозни, трябва да се постигне надпартиен консенсус.
Въпреки декларираните от десетилетия намерения за промени в целите, принципите и методите в образованието, философията на системата все още почива върху липсата на доверие към училището, учителите и учениците, което логично поражда и дълбоко недоверие от страна на "потърпевшите" към системата и управляващите я.
Дали този път уверенията, че ще се направят дълбоки промени в правилната посока ще се осъществят, с какво трябва да се започне, има ли потенциал за истинска качествена реформа на образованието – в рубриката "Всичко за образованието" търсим мнението на образователния експерт д-р Светла Петрова, която до 2018 г. е национален координатор на Програмата за международно оценяване на учениците PISA.
Но за мен ключовото по отношение на доверието е постигане на много дълбок обществен консенсус за това как искаме да изглежда нашето образование след 10-15 години, в каква среда смятаме, че ще трябва да се реализират нашите деца, тогава вече излезли от училище, и най-вече как искаме да изглежда нашето общество и в какви условия да живеем самите ние."
Образованието трябва да се превърне в кауза на всяко едно правителство без значение каква идеологическа основа лежи зад неговото управление, трябва да се постигне много ясно разбиране за това какви стъпки и в какъв времеви хоризонт е необходимо да бъдат предприети и всяка една политическа структура да се ангажира с тяхното осъществяване без значение от конкретната конюнктура. Само тогава вероятно ние ще стигнем до онова състояние, което дължим на нашите деца, предава БНР.
)