„Няма да успеем да спазим срока, работим усилено. Надявам се в близко бъдеще и с доставката на новите локомитиви. Може би в рамките на година и половина“, обясни министърът на транспорта.
Министърът ще поиска среща с директора.
От Пловдив до Бургас за 90 минути с влак след година?
Правителството
Спрените обществени поръчки и ревизия
Хеликоптерът над плаж „Градина“
Шофьорските изпити
Според него през декември ще дойде първият хеликоптер. Останалите пет ще дойдат до 2026 година.
„Аз го наричам екип. Като правителство нямаме проблем. Като автомобилен състезател съм изградил високо доверие. На екипажа животът зависи от тях самите. Ако нямаме доверие, няма да постигнем добър резултата и няма смисъл да стартираме. Целите пред нас са сериозни. Доверието не се изгражда бързо, но ще работим в посока на неговото изграждане“, допълни още министър Георги Гвоздейков.
„Имаме подготовка за анализ. Въпросът е дали проверката да бъде възложена на АДФИ. Аз не искам да съм поредният, който е открил нарушения и само ги е съобщил. Имам съмнения и е добре това да го направи органът, който може наложи възстановяване. Всичко е комплексно. Нещата са много“, каза той.
„Ние в момента нямаме възможност за работа на системата в пълен капацитет. Ще имаме спешна помощ по въздуха, но системата ще заработи поетапно. Настоящият договор за хеликоптери няма да бъде подписан, защото ефектът му е близо до нула“, категоричен е той.
„Нови влакове ще има. Новите процедури не възпрепятстват времето, когато трябва да бъдат доставени влаковете. Процедурите са спрени заради нарушения и заложени критерии в процедурата, които са съмнителни и натоварват бюджета. Будят съмнения, че няма изискване за заложеното от ЕК и няма ангажираност ние да изграждаме ремонтни бази към проекта“, посочи Гвоздейков.
„Нямаме комплексна възможност да заработи цялата система, за да бъде ефективна за цялото общество. ХЕМС е полезна, когато работи на цялата територия – не в София да има, а в Бургас и Варна да няма. Нямаме готовност, която да извършва комплексната услуга, нямаме екипи. Към момента нямаме лицензиран оператор, който да може да оперира тези хеликоптери“, посочи той.
„От утре ще има интерактивно видео при шофьорския изпит, където изпитваният ще преценява определена ситуация. Гледа материал, картината е отвътре. Има три опита за опита. Може да изгледа видеото три пъти. Водачът, гледайки видеото, трябва да прецени коя ситуация е вярна“.
„С възложената проверка вероятно ще има разговор с пилота, защото трябва да има санкции. Никой от компетентния орган не ме бе уведомил, аз съм техен ръководител. Ако аз не бях по-настоятелен, нямаше да знам и до момента какво се е случило“, каза Гвоздейков по отношение на главната дирекцията „Гражданска въздухоплавателна администрация“.
„Хеликоптерът е направил няколко нарушения. Разпоредил съм да бъде извършена проверка. Първото нарушение е, че няма право да лети на такава височина. Видно от клипа – тя е 15 метра. Такъв полет се изпълнява минимално на височките 300 метра. Режимът за полочване на разрешение за такъв полет е сложен, трябва да мине процедура, за да получи разрешение за полета“, коментира министърът на транспорта.
„Ще предприема действия, защото това касае безопасността на хората, под летящото средство. Става въпрос за нарушаване на правилата на безопасност. Дължат ми се доста обяснения от ръководителя на компетентния орган и извършителя на полета. Цената може да е отстраняването на директора и ще търся мерки за предотвратяването на подобни случаи“, подчерта министърът.
Все още няма сключен договор за медицинските хеликоптери. Договорът ще бъде подписан, когато има осигурено финансиране. Отказът от два хеликоптера е коментиран в Министерския съвет. Ние нямаме готовност да подпишем такъв договор, защото процедурата е изцяло в полза на изпълнителя. Става въпрос за извършване на услуга, а не на системата ХЕМС. Услугата е само за хеликоптери и екипажи. ХЕМС се състои от хеликоптери, инфраструктурата и медицинската част. Към момента има процес на лицензиране на изградените площадки. Нужно е време за изграждането на площадки и в другите градове, където има приемащи болници. Поне още 12 са необходими. Това каза министърът на транспорта Георги Гвоздейков в предаването "Защо, господин министър" по bTV.
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)