„Фалшив профил, но първоначално просто не се усетих. Винаги проверявам по принцип хората, които ми пишат. Но не можах да намеря профила. Отдадох го на лоша връзка с интернет“, каза Елвира Докузлиева.
Експерти съветват потребителите да използват наложен платеж, и предупреждават, че вероятността да си получат обратно откраднатите пари, е минимална.
Отново сигнали за източени карти и злоупотреби с лични данни. Този път измамниците използват платформи за онлайн търговия и фалшив сайт на известна у нас спедиторска фирма.
Анастасия Иванова е била потърпевша на същата измама през февруари тази година. От нейната сметка са изтеглени 275 лв.
Елвира няма обяснение как се поддала на чара измамника и е попаднала в схемата. От картата й са източени 150 лева. За експертите по Кибер сигурност, подобни сигнали са ежедневие.
Преди броени дни отново фалшив профил е опитал да я измами пак.
Преди дни Елвира Докузлиева пуска за продан часовник в социалните мрежи. С нея се свързва потребител с никнейм "Амина".
Този път Анастасия е по-внимателна и не се подлъгва.
Потенциалният купувач настоява покупката да бъде със специална куриерска услуга. Твърди, че така е по-сигурно и изпраща линк на Елвира към фалшив сайт. Тя не се усъмнява дори, когато въпросният сайт иска данните на банковата й карта.
„Споменах, че ще отида да се консултирам в полицията за какво точно става въпрос и какво да направя и тя съответно изчезна. Обеца на ухото и не съм се отказала да си искам парите от банката, продължавам да пиша жалби", каза тя.
„Тази схема е позната не само за кражба на кредитни карти, но и за кражба на профили като идеята е, че измамниците започват да комуникират с вас в сигурна среда като това може да е социална мрежа, място за споделена търговия или някоя от големите онлайн платформи“, каза Ясен Танев, експерт по киберсигурност.
"Има заведено досъдебно производство и в полицията, но въпреки всичко ми се обясни, че парите не могат да бъдат върнати, въпреки че доколкото имам информация, тези пари са застраховани по някакъв начин и става въпрос наистина за измама", каза Анастасия Иванова друга потърпевша на онлайн измама.
"Поиска потвърждение на моите данни на картата, и аз ги въведох. Излезна прозорец на моята банка. И всъщност видях как от картата ми остават само осем лева. Всъщност той ми източи парите и започна да ми пише "какво става? Притеснявам се, защо не получаваш парите?" И аз тогава написах "вие ми източихте сметката" . И той ми написа "свържете със спедиторската фирма, има някаква грешка оттам“, сподели тя.
Спедиторската фирма, с чието име и сайт е злоупотребено, знае за измамите. На официалния им сайт е публикувано и съобщение. „Получихме сигнали за копия на официалния ни сайт, както и за съобщения от наше име в социалните мрежи и по имейл. В тях се искат лични данни, както и такива за банкова карта (номер на карта, наличност и CVV/CVC). Често приканват да отваряте и прикачени файлове. Всичко това е сигнал, че имейлът или сайтът е фалшив и не е свързан с нас“, се казва в позиция на фирмата.
„Малко вероятно е да бъде установен измамника, малко вероятно е да се върнат парите, защото реално вие сте приели това да платите и сте потвърдили желанието си да плащате, защото сте въвели всички данни. Когато някой ви поиска кредитна карта, знайте че ви я иска за да вземе пари от нея, а не за да ви зареди в нея“, предупреди Ясен Танев.
"Пише ми една дама, че иска да купи роклята чрез UPC. Като ми изпрати на електронната поща пак линк, който трябва да последвам, за да ми преведе сумата. Но предварително аз трябва да платя някаква застраховка. 112 лв, която ще ми бъде възстановена от куриера, когато дойде да вземе стоката", разкара Анастасия Иванова.
)