„Компаниите, които ще трябва да купуват електроенергия на толкова високи цени, няма да бъдат конкурентоспособни“, добави той.
Словенското правителство прие законопроект, който цели да помогне на бизнеса да преодолее енергийната криза, съобщи сайтът „Словения таймс“.
Бизнесът не е доволен, защото правителството не е наложило таван на цените на електроенергията. Цените продължават да растат и в някои случаи надхвърлят 500 евро за мегаватчас.
Законопроектът включва пет вида помощи. Условията за получаване на помощта ще бъдат приведени в съответствие с кризисната рамка на ЕС за държавна помощ. Фирмите ще могат да получат помощ само по една от мерките.
Пакетът, който сега трябва да бъде приет от парламента, беше одобрен, след като правителството го обсъди с представители на бизнеса и синдикатите.
Субсидиите ще покриват между 40 процента и 80 процента от допустимите разходи в зависимост от вида на помощта.
Той се надява законопроектът да бъде приет възможно най-скоро, за да влезе в сила от 1 януари 2023 г.
„При толкова високи цени дори субсидиите не могат да помогнат“, каза Марян Тробиш, ръководител на Асоциацията на работодателите, след като пакетът беше обсъден на форум в Словения на 2 декември.
„Този пакет от мерки е един от най-широкомащабните в историята на Словения. Той обхваща всички сектори и всички компании, от малки до големи. Помощта е насочена към бизнеса, който наистина ще се нуждае от нея“, коментира министърът на икономиката Матяж Хан.
Законопроектът предвижда заеми за поддържане на ликвидност, възлизащи на общо 250 милиона евро. Субсидиите за високите цени на електричеството и газа са около 850 милиона евро, а схемите за принудителен отпуск и намалена заетост са за около 100 милиона евро.
Законопроектът включва субсидии за смекчаване на удара от поскъпналата електроенергия и газ, заеми и субсидии за запазване на работни места. Общата стойност на мерките е 1,2 милиарда евро. Компаниите ще имат право на помощ само ако цените на закупуваната от тях електроенергия и природен газ се повишат с над 50 процента спрямо 2021 г.
)