)
Специализираните съд и прокуратура преустановяват работа, съобщава БТА.
Дотук се стигна, след като Народното събрание прие на 14 април, след 10 часа дебати, промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ), предложени от Министерството на правосъдието и внесени от Министерския съвет. Измененията в закона влизат в сила от днес.
По данни от началото на април 2022 г. общо висящите дела, които подлежат на доразглеждане, са 156, от тях - 21 дела, на които е даден ход по същество в Апелативния специализиран наказателен съд, и 135 дела с проведено разпоредително заседание в Специализирания наказателен съд.
Делата в Специализирания съд
Първоинстанционните наказателни дела пред Специализирания наказателен съд, по които до влизането в сила на измененията не е проведено разпоредително заседание, се изпращат по подсъдност на съответните съдилища.
Неприключилите до влизането в сила на промените досъдебни производства и преписки в Специализираната прокуратура се изпращат на съответните прокуратури по компетентност.
Предвижда се неприключилите до влизането в сила на този закон производства пред Апелативния специализиран наказателен съд, по които не е проведено разпоредително заседание, да се изпращат по подсъдност на съответните апелативни съдилища. Неприключилите производства пред Апелативния специализиран наказателен съд, по които е проведено разпоредително заседание, стават подсъдни на Софийския апелативен съд и разглеждането им продължава от съдебния състав, провел заседанието.
Парламентът прие и съответни изменения в Наказателно-процесуалния кодекс, които уреждат подсъдността на престъпленията, попадащи в юрисдикцията на закрития специализиран наказателен съд, като я прехвърлят към окръжните и районните съдилища по общите правила на родовата и местната подсъдност. На СГС, като първа инстанция, са подсъдни делата за престъпления от общ характер, извършени от съдии, прокурори и следователи, от други лица с имунитет, от членове на Министерския съвет, както и делата за престъпления против републиката. На СГС са подсъдни и делата от компетентност на Европейската прокуратура.
Структурите са създадени през 2010 г. и 2011 г. с промени в Закона за съдебната власт и Наказателно-процесуалния кодекс, а целта на създаването им е да се гледат бързо и точно делата срещу организирани престъпни групи. На 26 юли 2017 г. Народното събрание приема промени в Наказателно-процесуалния кодекс, съгласно които Специализираният съд ще се занимава с делата срещу лица, заемащи висши длъжности, по обвинения в присвояване, безстопанственост, корупция.
Специализираните съд и прокуратура започват работа на 3 януари 2012 г., а създаването и обезпечаването на новите институции струва на държавата над 6,4 млн. лв.
Мнението на народните представители за специализираното правосъдие
През 2010 г. по време на дебатите в правната комисия и пленарната зала за създаване на спецструктурите, Искра Фидосова посочва, че борбата с корупцията и организираната престъпност е приоритет за партия ГЕРБ.
Сред стотиците дела в Специализирания съд има някои, които се отличават с фактическа и правна сложност, и в по-голямата си част - знакови за правосъдието у нас. Такива са делото за фалита на "Корпоративна търговска банка" (КТБ); за водната криза в Перник от 2019 г. срещу бившия министър Нено Димов; делото за пране на пари и данъчни престъпления срещу Ветко и Маринела Арабаджиеви; делото за пране на пари и данъчни престъпления срещу Николай и Евгения Баневи; делата срещу Васил Божков и други.
Последвайте канала на