Десетокласниците подобряват резултатите си по математика в сравнение с миналата година. Това съобщават от образователното ведомство.
Без присъдени точки на някоя от двете задачи с разширен свободен отговор са над 70%.
В изпита по български език и литература бяха включени 23 задачи. Четиринадесет от тях бяха с избираем отговор и осем - със свободен отговор. Една изискваше да се създаде текст.
В това сравнение не е отчетена компенсацията от допълнителни 4 точки на някои ученици заради липсващите скоби в помощните формули. С 0 точки по математика са 328 ученици.
Значителният брой задачи със свободен отговор проверяваха уменията не само за търсене и намиране на информация, но и за обобщаване и тълкуване на отделни елементи в текстовете, както и за осмисляне и оценяване на сравнително кратки текстове.
Както и през предходната година, няма десетокласници с максимален брой точки и по двата предмета. Двадесет и един от тях обаче имат 0 точки и на двата изпита.
Като цяло десетокласниците се справят успешно със задачите с избираем отговор, но имат проблеми с тези със свободен отговор.
По български език и литература с 0 точки са 75 ученици (през 2021 г. те са били 96). Никой няма 100 точки.
Повече от половината ученици нямат проблеми да извършват действия и да сравняват реални числа, както и да прилагат аритметична прогресия.
Резултатите от националното външно оценяване по български език и литература и по математика в VII клас можете да видите тук.
Средните резултати на националното външно оценяване по български език и литература – 43,16 точки от 100, са близки до миналогодишните 45 от 100.
Над 14 пъти повече са пълните отличници по математика през тази в сравнение с миналата година. Сега 100 точки имат 412 срещу 29 през 2021 г.
На изпита по математика десетокласниците работиха по 17 задачи, от които 15 - с избираем отговор и 2 - със свободен отговор. Проверяваха се не само разбирането и прилагането на основни понятия, свойства и теореми, но и уменията за извличане на информация от текст, графика, таблица.
На националното външно оценяване през този месец те имат средно 32,28 точки от максимум 100, а през 2021 г. резултатът беше 27,68 точки от 100. В това изчисление не се включват допълнителните 4 точки, които някои ученици получават заради липсващите скоби в част от помощните формули за изпита.
Над две трети от тях обаче се затрудняват да определят линейна функция по графика, да съставят модел на израз чрез извличане на информация от текст и да намират обем на тяло. Само около 37% от учениците умеят да решават задачи за произволен триъгълник, прилагайки косинусова теорема, едва 35% знаят метричните зависимости в правоъгълен триъгълник.
По традиция сред регионите с най-висок среден резултат са София-град, Смолян и Варна. По математика първенец обаче е област Кърджали. Леки размествания се наблюдават при регионите с най-малък среден брой точки, като Разград е излязъл от последната тройка и по двата предмета. По-назад се е придвижила област Монтана.
Почти две трети от младежите се затрудняват да определят и запишат със свои думи два примера за отчуждението между хората в града, а 30% - да формулират собствена теза по темата „Човекът и общуването“. На над 20 000 ученици не е присъдена нито една точка на задачата за създаване на резюме на откъс от художествена творба.
)