Ако има друг прозорец, корабът ще бъде изваден от мястото на което е, но приоритет е човешкият живот и "безумни действия" и твърде рисковани операции няма да се извършват, "за да угодим на не знам кого", каза той.
Днес в 16.00 часа изтича срокът, който му е даден за предприемане на някакви действия и, ако такива няма, според международните конвенции, корабът би следвало да стане собственик на държавата, каза Христо Алексиев.
Корабът буквално се е забил в скалите, той е обграден от тях и влизането в него е много сложно.
Министърът беше категоричен, че няма замърсяване на морето и апелира темата да не се преекспонира.
Според направените анализи, едната част от товара е в течно състояние и той ще бъде разтоварен на баржите и след това претоварен на кораба "Екогалакси".
Условията в този район са много тежки, каза днес министър Алексиев.
"България няма нужда сама да си създава екокатастрофа", заяви Алексиев.
Специализираните фирми за спасителни операции, привлечени от Холандия, както и тези на корабособственика, бяха категорични, че при тези атмосферни условия подобна акция е невъзможна. Това означава, че нашите действия в момента при това вълнение от три-четири-пет бала на морето е много сериозна операция. Това заяви пред журналисти транспортният министър Христо Алексиев, във връзка с действията на държавата по отношение на заседнали край Камен бряг товарен кораб „Vera Su”.
По отношение на собствеността на "Вера Су" проблемът е много сложен, защото освен корабособственикът има намесени още много страни - застрахователи на машината, на кораба, на товара и т.н. и всеки има различни виждания и претенции, каза транспортният министър. Той смята, че корабособственикът по никакъв начин не е съдействал на държавата.
Търговският кораб „Vera Su” заседна на 20 септември край бреговете на Яйлата. Корабът плава под панамски флаг и превозва торове. Екипажът е от девет души. На 26 септември министър Алексиев разпореди компетентните държавни структури да започнат незабавни действия за освобождаване на плавателния съд. Корабът беше укрепен, а горивото - източено. Екипажът напусна плавателния съд на 6 октомври по искане на капитана.
"Направихме план с използването на цялата налична техника в региона и частния бизнес за акцията. В момента времето е сравнително спокойно и приоритетно ще се опитаме да разтоварим кораба. Източваме водата от хамбарите, извадихме всичко опасно от кораба, допълнително го укрепихме. В момента с платформа се докарва външна хидравлика за "съживяване" на кораба и да започне разтоварването", уточни действията Христо Алексиев.
"Твърдите буци ще бъдат изгребани и от пристанище Варна-Изток ще се претоварят на покрити вагони, обясни министър Алексиев. Работи се на 24-часов режим и всички това трябва до четвъртък-петък да се бъде свършено, защото след това пак се разваля времето", каза Христо Алексиев.
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)