Според последни данни, най-безопасните пътища остават тези на Швеция (18 случая с фатален край на милион жители), докато Румъния (85 на милион) отчете най-високата смъртност за 2020 г.
Смъртността за България възлиза на 67 фатални случая на милион жители през 2020 г., а средната смъртност за ЕС е 42 случая на милион жители.
На пленарната си сесия в Страсбург Европейският парламент прие вчера резолюцията относно пътната безопасност на ЕС, в която се посочва, че около 22 700 души умират по пътищата на ЕС всяка година, като около 120 000 биват сериозно ранени, съобщи пресслужбата на ЕП. Резолюцията беше приета с 615 гласа "за", 24 гласа "против" и 48 въздържал се.
Докладчикът на ЕП Елена Кундура (Левите, Гърция) заяви: "Твърде дълго европейците трябваше да живеят с неприемлив брой жертви по пътищата. Реалистично е да се стремим да намалим наполовина смъртните случаи до 2030 г., ако ЕС и държавите членки се ангажират с подобряване на пътната безопасност, съчетана със силна политическа воля и достатъчно финансиране. Вече знаем какво убива на пътя, затова призоваваме Комисията и правителствата да приложат конкретни животоспасяващи мерки в подкрепа на тези усилия, като по-ниски ограничения на скоростта, най-вече създаване на стандартно ограничаване от 30 км/ч за градовете, ускорено преминаване към други видове транспорт и нова Европейска агенция за автомобилен транспорт."
Евродепутатите изискват от Комисията да обмисли въвеждането на "безопасен режим на шофиране" в мобилните и електронните устройства на водачите, за да ограничи разсейването на вниманието по време на управление. Би трябвало да има данъчни стимули и подходящи застрахователни схеми при закупуване и използване на превозни средства с най-високи стандарти за безопасност, добавят евродепутатите.
За да приложи правилно следващите стъпки в политиката на ЕС за пътна безопасност, евродепутатите призовават Комисията да създаде Европейска агенция за автомобилен транспорт, която да допринася за устойчив, безопасен и интелигентен пътен транспорт .
Напредъкът в намаляването на смъртността е в застой през последните години, а ЕС не успя да постигне самоналожената цел за намаляване наполовина броя на смъртните случаи по пътищата между 2010 и 2020 г. (броят на тези случаи е спаднал с 36 процента), се отбелязва в текста.
Превишената скорост е ключов фактор в около 30 процента от катастрофите с фатален край, отбелязват евродепутатите. Те призовават Комисията да предложи начини за прилагане на безопасни ограничения на скоростта - като налагане на максимална скорост от 30 км/ч в населени райони и такива с голям брой велосипедисти и пешеходци. За да насърчат допълнително безопасното движение по пътищата, те настояват също за нулева толерантност към шофирането в нетрезво състояние, подчертавайки, че именно алкохолът е намесен в около 25 процента от всички фатални случаи.
Членовете на ЕП искат повече инвестиции в инфраструктура, която да допринесе за безопасността по пътищата, като основният фокус е върху зони с най-висок брой произшествия. Те призовават държавите членки да създадат фондове за пътна безопасност, които да пренасочват сумите, получени от глобите по пътищата, към проекти за безопасност на движението.
)