Авиационни експерти обясняват пред БТВ, че с непрогледния мрак идва и измамното усещане за положението на изтребителя.
Но в анализа на властите е отбелязано, че до последния момент майор Валентин Терзиев не е възстановил правилната пространствена ориентация и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация.
Случаи на оптическа илюзия са описани в авиационно-психологическите изследвания, като се свързват и с разстройване на вестибуларния апарат на летеца.
Техниката на пилотиране и атака се усложнява и от практически липсващата видимост на брега.
"След като порази целта обикновено тогава прави ориентацията си как се намира и в какво положение е, за да може да излезе от атака", казват още експертите.
"Това се дължи на много фактори. Предимно на липсата на естествен хоризонт, където пилотът трябва да се ориентира как трябва да бъде спрямо хоризонта и как самолетът стои", заяви Ангел Узунов, полковник от резерва.
Заради оптическа илюзия е възможно пилотът майор Валентин Терзиев да е изгубил контрол над изтребителя преди фаталния край. В доклада на военната полиция освен по основната версия за изгубена пространствена ориентация от пилота, се говори и за настъпване на оптическа илюзия, наречена "Очарование".
"Тя възниква, когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака, когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота".
)