Той отчете, че през 2006 г. Съвета на министрите по образованието приемат препоръката за ключовите компетентности.
Той посочи, че първоначалните му оценки за някои учебни програми показват, че не позволяват да се реализира ефективно компетентностният подход.
Той поясни, че компетентностния подход ориентира образованието към умения.
,,Някои страни още тогава са започнали да реализират компетентностен подход. Част от европейските страни започват тези промени впоследствие, тя инспирира промени в образователните системи", допълни Вълчев.
,,Прави се опит в много по-голяма степен да се свържат знания и умения в различните дисциплини. Днес наборът от комптентности, който трябва да придобият учениците е по-голям от броя на традиционните дисциплини, затова е необходимо на едно вплитане,особено на свързващи хоризонтални компетентности в различните учебни дисциплини. По-важното в случая е, че образователните системи се фокусират към по-бързото трансформиране на знания и умения и в по-голяма степен се фокусират към интереса на учене на учениците", коментира просветният министър.
,,Това е свързано и с това на какво изпитваме и оценяваме децата. По този начин казваме какво е ценно и какво трябва да знаят. Ако ги изпитваме на това колко повече са наизустили, то и те това правят. За това ги подготвят учителите, затова учат и учениците'', завърши той.
,,Това, което реализираме като промяна след приемането на Закона за предучилищното училищното образование, е компетентностния подход, той включва не само приемане на списъка от ключови компетентности, но и една цялостна промяна, която обобщаваме под тези две думи. Тази промяна се случва в останалите страни или се е случила. Тя има за цел в по-голяма степен да фокусира образователните системи не само върху предоставянето на знания, но умения и изграждането на отношения към заобикалящия свят. Има за цел да направи този преход към поколенческите характеристики на днешните деца и да съобрази образователните системи с това, че те учат по различен начин, с различна мотивация и са необходими различни методи", посочи още министърът.
През следващите години ще направим промяна на изпитните материали, така че да ги насочим към меренето на умения и свързването на знания. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев по време на изслушването си в Комисията по образвание.
)