Нашата система е прекалено амбициозна в даването на знания и прекалено неамбициозна е трансформирането им в умения. Трябва да пренасочим цялата система към умения, подчерта образователният министър.
Образованието е една система, която е сложно колело. Опитваме се да я променим така, че да се стимулира интереса към ученето. В момента голяма част от учениците учат това, което очакват да ги изпитат, посочи министърът.
Учебникът е помощно средство. Все повече децата използват електронни ресурси, имат друга алтернатива. Учителите трябва да стимулират децата да търсят повече информация, заяви Вълчев.
Трябва да променим нашите изпитни формати. Това ще го направим за първи път догодина. Това каза в сутрешния блок на Нова телевизия министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по повод информацията, че България бележи спад в класацията на международното оценяване на учениците – PISA 2018, и в трите изследвани области – четене, математика и природни науки. Най-съществен е спадът в природни науки.
Имали сме и по-ниски резултати. Това са нормални статистически колебания. Има промяна в извадката, включени с амного повече професионални гимназии, които имат по-ниски резултати от профилираните. Не трябва да драматизираме, проблемът е, че нямаме подобрение в дългосрочен период. Това са ученици, които са изпитвани по старата система, коментира Красимир Вълчев.
Нашата система е настроена да дава повече знания, но много трудно ги трансформира в умения, необходими в живота. Това е инерцията на старата система, това че закъсняхме. Работим по промяната и в момента и се надявам подобрението да се усети в цикъла 6-9 години, заяви Вълчев, като уточни, че по други изследвания, измерващи четивната грамотност, сме на 8-9-то място в Европа.
Той коментира и новото издание на романа "Под игото", в което над 6000 архаични думи са заменени с такива от съвременния ни език. Убеден съм, че има по-добри варианти да накараме децата да четат българска литература от този период, подчерта министърът.
)