Експерти отговориха на съюза за слепите за книжните табели в градския транспорт

27
Експерти отговориха на съюза за слепите за книжните табели в градския транспорт

"Ние, инициативният комитет за премахване на книжните "парцали", наричани от някого "табели" категорично не се съгласяваме със становището на ССБ по редица причини:

1. Електронните табели се монтират на височина, съобразена с всички изисквания на Европейските нормативи по отношение на видимост, осветеност и достъпност за хора с увредено зрение. Всички градски превозни средства са предвидени така, че информационните табели да бъдат над челното стъкло, така, че да се виждат дори ако в зоната на спирката има спряла лека кола например. Дори по-старите модели автобуси са оборудвани с кутии за табели, разположени непосредствено над челното стъкло;

2. Напълно непрофесионално е да се твърди, че лист с размер 260х210 мм не нарушава видимостта в така наречената "мъртва зона" и не пречи на водачите. Вече има регистрирани случаи в тъмната част на денонощието, при които само благодарение на бдителността на водача не се стигна до трагичен инцидент с дете в района на Младост 1. Практиката, която от ССБ твърдят, че се е наложила през последните 30 години е по-скоро присъща за треторазрядни руски градове, отколкото за град, столица на държава - членка на Европейския съюз;

3. Твърдението на представителите на ССБ, че електронните табели не се виждат при директно осветяване от слънцето вече не е актуално, тъй като превозните средства, чиито табели бяха морално остарели и неефективни вече подлежат на монтиране на нови, съобразени с всички Европейски норми, LED електронни табели, които осигуряват добра видимост дори и при челно осветяване, тъй като са снабдени със специален светломер за регулиране на тяхната сила на осветеност;

4. Решението на Комисията за защита от дискриминация е взето само на база на твърденията на заинтересованата страна без да бъдат потърсени мнения на специалисти в областта, на водачи и на експерти по достъпна градска среда. Ние сме проучили практики в редица градове, които никъде не включват подобна мярка, като описаната в Решение №80/21.02.2018 г. на КЗД.

5. Сравняването с други европейски градове е базирано на наблюдения, на комуникация със сродни на ССБ организации и с транспортни оператори. Във Виена например има спирки, на които спират по няколко линии - трамвайни и автобусни и често идват повече от 2 превозни средства. Въпреки това, там се разчита само на електронните табели и на спирковите електронни табла, каквито вече се монтираха на голям брой спирки в София. По отношение на това, че в зоната на спирките паркират леки коли, проблемът е известен и е поставен пред Столична община в рамките на исканията на водачите, свързани с подобряване условията на труд;

6. Малката табела с номер на линията е в разрез със закона и това е видимо от разпоредбите на Чл. 105 от ЗДвП и с оглед на описания по-горе случай сме на мнение, че тази табела, която както вече е описано, не се вижда в тъмната част на деня, че трябва да се намери друго адекватно решение, върху което вече се работи и е приложено във всички превозни средства на "Столичен автотранспорт" ЕАД, оборудвани с електронни LED табели. Разбираме желанието на ССБ да се чувстват важни, но това тяхно желание не трябва да прави заложник на техните амбиции една цяла жива система, каквато е градският транспорт на София".

Ето позицията им:

По повод позицията на съюза на слепите по темата за хартиените табели в градския транспорт в София, публикуваме без редакторска намеса и гледната точка на специалистите по интегрирани бордови информационни системи и инициативния комитет от водачи на превозни средства от системата на МГТ във връзка със становище на Съюза на слепите в България по отношение на книжните табели в долния десен ъгъл на челното стъкло на превозните средства от масовия градски транспорт.

Последвайте канала на

Novini.bg
27

Свързани новини

Водещи новини

Експерти отговориха на съюза за слепите за книжните табели в градския транспорт | Новини.бг