От понеделник гражданите и бизнесът ще могат да използват всички административни услуги на Министерството на туризма по електронен път, от всяка точка на страната.
До края на тази година достъпът до портала ще стане възможен за всички европейски държави, а през следващата година ще обхване почти всички държави в света.
Първата стъпка за използване на портала на Министерството на туризма е регистрацията на съответния потребител. За нея се изисква валиден документ за самоличност, електронна поща и номер на мобилния телефон. Регистрацията се прави през мобилния телефон, като документът за самоличност се показва, а специална система проверява, дали той е валиден. Следва идентификация на лицето чрез снимане през системата, обясни проф. Георги Димитров, представител на фирмата-изпълнител на новата електронна услуга: "Прави се проверка дали съм 3D човек, да не използвам чужда снимка или маска. Тази технология е разработена в България. Тя е сертифицирана, дава същата степен на сигурност като лично явяване".
След потвърждаване на мобилния номер се стига до издаване на електронен подпис, който е безплатен през първата година, а от втората година ще струва по 2 лева месечно, ако се използват административните услуги, информира Дарик. Проф. Димитров демонстрира и заявяването на конкретна услуга след регистрацията - вписване в списъка на правоспособните планински водачи. Системата изисква въвеждане на ЕГН и лицево разпознаване: "В рамките на това мое показване на лицето и това мое съгласие за предоставяне на личните данни се извършват незабавно всички проверки за това дали съм жив, дали документът е валиден, дали съм поставен под запрещение и всички други неща, които трябва да се съберат автоматично. Изпращат се тези лични данни, които министерството има право да обработи и автоматично данните се попълват в моето приложение без нищо да пипам".
Попълването завършва с подписване чрез електронния подпис, а заявяването на услугата отнема около 50 секунди. Реалният достъп до новата електронна услуга на министерството ще започне в понеделник, като заявки могат да се изпращат денонощно, а заявките от събота и неделя ще бъдат обработвани в понеделник.
Това ще става чрез интернет портал, в който след регистрация съответното лице ще изпраща заявка за нужната му услуга, вместо да се реди на опашка и да подава заявление на хартия. Към момента министерството предоставя 26 услуги, а годишно обработва около 1500 заявления, съобщи ресорният министър Николина Ангелкова.
)