Йонко Иванов посочи, че в държавите като Великобритания, Германия и Франция, където тази система е била въведена, това е станало чрез предоставяне на стимули преди въвеждането на наказания за водачите.
Припомняме, че от Комисията за финансов надзор предложиха проект на системата, която предвижда с до 25% по-евтина "Гражданска отговорност" за изрядните шофьори и ръст на цената на полицата с до 400% за тези, които извършват тежки нарушения.
Тук никъде не се говори за възпитателен ефект, говори се само за санкции, каза още той.
В предлагания в България вариант системата "бонус-малус" при изчисляване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" няма да подобри пътната обстановка, няма да поощрява добрите шофьори и единствено ще облагодетелства застрахователите. Това каза в сутрешния блок на Нова телевизия Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
За нарушения оскъпяването може да достигне 400%, а за добро поведение отстъпката е най-много 25%. На пръв поглед това изглежда доста неравноправно, но това би трябвало да е базирано на актюерски изчисления. Тук става въпрос за това каква е статистиката на пътнотранспортните произшествия и на нарушенията в България спрямо броя на водачите. Ако приемем, че неутралното ниво е средната премия, това означава, че един водач, който ще получи максималното увеличение на цената на застраховката, ще бъде компенсиран от 16 добри водачи, които ще получат минус 25%. По тази логика трябва добрите водачи да са повече от нарушителите, разясни Крумова.
Застрахователният експерт Цветанка Крумова приема аргумента, че автомобилът, с който са били извършвани нарушенията не би трябвало да има такова значение за цената на задължителната застраховка, а поведението на самия водач. Тя обясни, че идеята на "бонус-малус" е да се намери по-добър баланс между риска и застрахователната премия, тоест да има справедливост.
Това е един балон, който ще се спука. Напрежението нараства и това е един автогол, който управляващите си вкарват в края на годината. Първо се вдига данъкът на колите, сега и гражданската отговорност – дайте и сто тояги на голо да ни ударят, подчерта Йонко Иванов.
Тук се започва с една голяма дебела тояга и един морков, който отива в плюс на застрахователите. Бонусът е за застрахователите, малусът е за шофьорите, защото този закон нито е ясен, нито е точен. Всеки закон, който засяга пътя, трябва да е в полза на намаляването на броя на загиналите. В този случай ние наказваме пистолета, който е гръмнал, а не човека, който е натиснал спусъка. Е, къде е превантивната мярка, какъв е смисълът човек да бъде почтен и добър на пътя? Тази система не стимулира добрия водач, оттук тя не стимулира доброто поведение на участниците в движението, слага всички на една нога, но пълни джоба на застрахователите, коментира Иванов.
)