„С предложените промени в Кодекса за застраховане цената на застраховката „Гражданска отговорност“ за автомобили може да се покачи трикратно и да стигне 1000 лв.“
Интересен въпрос. А колко беше минималната работна заплата в България? А, да – 510 лв. А пенсиите? Стана ми неудобно да питам.
Може ли Гражданската отговорност да стане 1000 лева?
Аз мисля, че може „Гражданска“ да стане 1000 лв. Мисля, че може и повече да стане.
Но пък – да кажем, че са, примерно, двойно по-големи. Съкращаваме… и пак излизаме на 1500 лв. на месец. МИНИМАЛНА заплата. Тази, която я получават миячите на килими, продавачите на дюнери, чистачите.
Някой от служителите – ама онези – най-ниско платените, на застрахователните дружества в България, дали получава 3000 лв.? Или 2000 лв.? Или 1500 лв.? Най-нископлатените?
Ще им се обясни много лесно: след като имат едни от най-високите банкови лихви, неизгодни цени и огромна „ножица“ между приход и необходим за живота разход, значи и „Гражданска“ от 1000 лв. е нормална. Даже е ниска.
Явно „небето е таван“ за искащите. Но май тоя път са ударили гредата. Опитали са се, не им се е получило, махат с ръка и си казват, че пак ще пробват някой ден.
„Към момента има над 1 милион пенсионери, които имат собствени автомобили и ако не се направи промяната, ще трябва да заплатят застраховка „Гражданска отговорност" около 1000 лева. Как ще им се обясни това?“
20 000 лв. Толкова струва едно сравнително запазено Ауди втора ръка, сравнително ново. Толкова струва и един сравнително запазен живот – ваш близък, баща, брат, жена, дъщеря. Толкова искат да определят застрахователите за живота на техен клиент. Който, между другото, е принуден, по закон, да им плаща „Гражданска“.
Важно е обаче да знаем, че ще има „таван“ при изплащане на обезщетение при смърт. Няма „тълкуване“, какво е изплащал покойникът, за колко време – 20 ли, две ли години. Не – таван. Всъщност – ще има тълкуване – колко точно под 20 000 лв. да ви платят.
Преди много, много години в Румъния месопроизводителите бяха решили, че могат да си правят каквото поискат. Вдигаха цени както им харесваше. Румънците обаче си казаха, че тая няма да я бъде. И за доста време бойкотираха пазара. Продукцията започна да гние, тонове се бракуваха. Румънците не мръднаха и на милиметър от позицията си. Накрая производителите се видяха принудени да се молят на потребителя.
Причината е решение на Върховния касационен съд от лятото, с което се разширява кръгът на хората, които могат да получат обезщетение. Според хора от бранша, застрахователите трябва да съберат още между 800 милиона и 1,3 млрд. лв., за да покрият претенции за щети от последните пет години.
Реално, това са доста пари и в един истински пазар ще са необходими. Но, ето ви „един истински пазар“: колата ми стоя над 2 месеца в сервиз, след удар от невнимателна съседка. Почти (мхм… „почти“ всички щети бяха изплатени), но в техния „доверен“ сервиз ми ремонтираха колата, по техни цени и начин: и до ден днешен задният прозорец не се затваря, ако го свалиш до долу, защото имало някаква „независеща“ от тях причина. Единият от датчиците на парктроника не работи, защото е заплескан с боя.
Случвало ли се е, без ваше желание, да ви променят условията по договора? Случвало се е, без ваше желание, да ви подменят тези условия? Случвало ви се е да плащате все по-високи и по-високи вноски по дадена полица? А, помните ли какво ви обещаваха преди това?
Споменати някъде около темата бяха и „най-добрите“ европейски практики в бранша. В България обичаме да ни говорят за „най-добри европейски практики“. Преди няколко дни в Германия се обсъди, че от идната година минималното почасово заплащане ще бъде 9,19 евро. При стандартна работна седмица – от 40 часа на седмица – това означава заплата от 367 евро на седмица. Означава 1470 евро на месец. Означава почти 3000 лв. на месец. Пък аз си спомням, че цените в Германия не бяха чак толкова колосално различни от тези в България. Даже някои бяха и по-евтини.
)