)
Към 15 ноември 2017 г. са регистрирани като обходени от мобилните екипи над 162 000 адреса, а точният брой на децата и учениците, върнати в резултат на дейностите по механизма за съвместна работа на институциите, е 17 297 ученици. Тези ученици са от набор 2001 до набор 2012, включително, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в отговор на парламентарен въпрос за постигнатите резултати на мобилните екипи за привличане на отпадналите от училище деца.
В рамките на Българското председателство на Съвета на ЕС ще предложим да започне европейска пилотна инициатива за проследяване на обучението на децата, които заминават с родителите си в други европейски страни. Към подобна инициатива вече са проявили интерес Испания, Португалия и Унгария, отбеляза образователният министър.
Вълчев информира, че на база на данните за действителните ученици в България и на данните, подадени от ГРАО, се изработва допълнителна процедура, за да се установи присъствието на децата и родителите им в страната. Мобилните екипи са установили, че в няколко области - Сливен, Хасково, Стара Загора, Бургас, Ямбол и Шумен, причина за отпадането от училище са т.нар. ранни бракове. "Проведохме срещи с главния прокурор, като престоят още разговори с прокуратурата за изграждане на механизъм, чрез който да се противопоставим на това явление", коментира министър Вълчев.
Областите с най-много отпаднали деца и ученици и с постигнати почти 100 процента обхват са Габрово, Смолян и Враца, съобщи министър Вълчев. Той добави, че най-много отпаднали и съответно върнати в системата деца и ученици има в Пловдив, Сливен, Стара Загора и София. Сведения, че децата се намират в чужбина, са събрани за 52 процента от обходените адреси. Няма информация обаче за местонахождението на 14 процента от потърсените от мобилните екипи деца и ученици, като тези данни са подадени на МВР за издирване, обясни образователният министър.
Той съобщи, че посещенията по адреси продължават, като екипите имат за задача "да проследят" върнатите обратно деца и ученици, и да предотвратят повторното им отпадане. Предвижда се механизмът за съвместна работа на институциите за обхват на учениците да стане постоянно действащ и през следващата година да се финансира пилотна национална програма. Догодина за деца в риск от отпадане от училище ще има допълнителни часове по български език, за изучаване на българския език като чужд, както и дейности по интереси и работа с родители, каза министър Вълчев.
Последвайте канала на