)
С масовото машинно гласуване се прибързва. Това смятат от Обществения съвет към Централната избирателна комисия (ЦИК).
"Може да се заключи, че методът проработи, но популярността на това гласуване расте бавно. Има противоречие между значителната инвестиция, направена дотук в процеса, и недостатъчната работа с гражданите и със секционните комисии за популяризиране на МГ. Без промяна в ИК, който стартира подготовката 55 дни преди изборите, докато са нужни месеци за толкова голяма обществена поръчка с качествени оферти, тестиране на оборудването и софтуера и за обучение на над 12 хиляди СИК, проблемът ще се прояви и при следващи избори", смятат още от ОС към ЦИК.
Оттам уточняват, че бъдещето на машинното гласуване в България трябва да се реши след обстойни анализи и публичен дебат. "Рязко увеличаване броя на използваните машини без достатъчно време за подготовка може да стане препъни камък в организацията на изборния процес", гласи становището на ОС към ЦИК.
Наблюдателите на изборите изтъкват, че машинното гласуване (МГ) по начина, по който бе експериментирано и прилагано досега в България, предлага предимства в две основни посоки. От една страна се ускоряват и улесняват процесите на отбелязване на вота и отчитане на резултатите. От друга - се ограничава субективният фактор в процеса на броене и сумиране на резултатите – най-трудната част от работата на секционните избирателни комисии.
Те изразяват притеснението си, че цената за доставката и наемането на машините ще е висока и заради краткия срок, в който устройствата ще трябва да бъдат доставени. От Обществения съвет изготвиха и следните препоръки:
● Да се направи опит за изграждане на поне средносрочна визия за бъдещето на машинното гласуване и другите нови технологии – с максимално възможния консенсус между участниците в изборния процес.
● Като първа стъпка ЦИК и Министерският съвет да включат обществеността в дебата за масово разширяване на обхвата на МГ, като я запознаят с анализите на досегашния опит, с евентуални анализи на съотношението ефективност/разходи, включително аспекти като цена и собственост на хардуер и софтуер и тяхното тестване, сертифициране, поддръжка и съхраняване, защита на данните и т.н.
● В интерес на доверието и контрола върху процеса, ЦИК да разшири собствения си капацитет да наблюдава и контролира подготовката на машинното гласуване.
● Спецификата на МГ е свързана с повече прозрачност и възможности за проверка. И другите участници в изборите с право да извършват одит и проверка на системите за машинно гласуване ще трябва да изграждат съответния капацитет.
● При наличие на поне средносрочна и с разумен консенсус визия за машинното гласуване, обществените поръчки да са за по-дълъг период от време, например 10 години – за наем или закупуване, заради икономическата ефективност и предвидимост на процеса.
● При евентуално решение за цялостно преминаване към МГ, да се предвиди период от поне 6 месеца за информационна кампания и изграждане на психологическа нагласа за гласуване с машини.
● Ако се приеме, че един от основните търсени ефекти на „автоматизацията” е ограничаване на грешките при броенето на гласовете и отчитането на резултатите, като алтернатива на МГ внимателно да се проучат различните комерсиално предлагани системи, при които избирателят пуска ръчно попълнена хартиена бюлетина в слота на скенер, който служи и като „урна”, или след края на гласуването се сканират бюлетините, извадени от традиционната кутия.
Последвайте канала на