Според вътрешното ни министерство повечето автомобили с наша регистрация се управляват в Италия с пълномощни, а не каквато беше практиката с Румъния - комбинация от пълномощно и договор за покупко-продажба.
Има и още едно удобство - превишава скоростта по магистралите, а полицията на Ботуша няма как да разбере кой е зад волана. Така трябва да пита българските си колеги кой е собственикът?
Според друга схема, с която италианецът е на ръба на закона - освен пълномощното, се прави и нотариален договор, с който купува автомобила от българина.
"С договора българският гражданин най-често идва и отчислява автомобила, а италианският гражданин продължава да си го управлява с пълномощно и не го регистрира в Италия", обяснява Бойко Рановски, началник сектор в "Пътна помощ" - ГДНП.
"Собственикът ще си получи известие за глоба. Ако той не е управлявал, ще трябва да представи необходимите документи", твърди Рановски.
Спасението на собственика е да пази пълномощното, за да докаже кой ползва автомобила.
От началото на следващата година всички държави ще имат пълен достъп до регистрите за собственост на автомобили и собствениците ще бъдат издирвани веднага след нарушението.
Промени в нашите закони пък ще ограничат възможността да се продават автомобили с български номера на чужди граждани.
Все повече глоби за нарушения по италиански пътища от автомобили с българска регистрация идват у нас. Засега полицията само отговаря на италианските си колеги кой е собственикът на колата. Така глобите реално не се налагат, но от началото на следващата година с нова европейска директива това ще се промени. Много българи рискуват изведнъж да станат длъжници за хиляди евро към италианските власти, предаде БНТ.
Италиански граждани, решили да спестят от такси за регистрация, данъци и застраховка "Гражданска отговорност", управляват автомобили с български номера. Схемата - италианец идва у нас, намира бедни хора и срещу 200 евро ги убеждава да станат собственици по документи на лъскави возила. След това българите попълват пълномощни, с които дават правото на италианците да ползват автомобила и да се разпореждат с него както преценят - дори да го продават. Така италианецът се сдобива с българските регистрационни табели, не плаща данъци за колата в собствената си страна, а гражданската му отговорност струва 150 - вместо 1500 евро.
По този начин обаче, ако се направи справка за италианските власти, изводът е, че пълномощното и документите на колата са фалшиви. Така се е стигнало и до арестите в италианския град Алба. Повечето автомобили с българска регистрация в Италия се управляват с пълномощни, а собствениците им у нас дължат всички данъци и носят отговорност за нарушения.
"По всяко време италианските власти ще могат да проверят в нашия масив кой е собственик на даденото превозно средство, както и ние ще можем да правим справки за чуждите автомобили, които се намират на територията на България", казва началникът на сектор в "Пътна помощ"-ГДНП.
)