"Прилича на петрол, мирише на петрол, но тази течност не е получена от земните недра. Освен това петролът, добит от въздух, отделя значително по-малко вредни емисии при горене", разказва служителка на фирмата.
"Добивът на петрол изисква много енергия. При нашия продукт ние можем да използваме възобновяеми източници. Това ще направи добива напълно чист", обясни Питър Харисън.
Изчерпването на петрола от земните недра също може да се разглежда като стимул за инвестиции. Масовото прилагане на технологията неминуемо ще свали цената на синтетичното гориво.
Производството на енергия и натрупването на въглероден диоксид във въздуха - два проблема, които внезапно намериха практическо решение във Великобритания. Малка компания обяви, че е събрала двата минуса и е извлякла полза с голям знак плюс. Резултатът е във вид на течно гориво, което общо взето е получено от въздух, разказва БНТ.
От британската компания разкриха и основните етапи от процеса, довел до получаване на първите литри от синтетичното гориво. Тук има много химия и изобретателност. Въглеродният диоксид от въздуха се улавя и се смесва с натриева основа, позната като сода каустик. Полученият натриев карбонат се подлага на електролиза. Само и само да се получи чист въглероден диоксид. Същевременно пак от въздуха се улавят водни пари, които също се подлагат на електролиза до отделянето на водород. Идва ред и на финалното смесване – на водорода и въглеродния диоксид. Те преминават през реактор на въглеводородни горива. Накрая потича мечтаната течност, която може да се използва при автомобили със стандартни двигатели, без да се налагат промени по колите.
Висока цел. Подобно на плановете на компанията до две години да превърне малката си демонстрационна лаборатория в завод с производство на един тон синтетичен петрол дневно. До 15 години пък заводът трябва да достигне капацитета на стандартна рафинерия. Скъпото начинание вече е подкрепено със средства от спонсори, които вярват в идеята за въвеждането на горива, щадящи околната среда.
Екипът на малката британска компания е убеден, че това бъдеще не е толкова далечно. А най-голямото изкушение то да стане настояще час по-скоро са перспективите, които горивото собствено производство отваря пред икономиката на всяка европейска страна.
)