Допълнителна такса за преглед при лекар! Пациенти плащат, за да им запишат час, да ги подсетят за профилактичен преглед или да им проверят здравно-осигурителния статус. Таксата, която са въвели част от медиците, провокира недоволство и сигнали до здравните власти. Сигналът идва от пациент на общопрактикуващ лекар в София, съобщава БТВ.
Лекарят има договор с външна фирма за извършване на административни услуги. Например - записване на час за преглед. Ако пациентите пожелаят да ползват външната фрима - плащат 2 лева. Точно срещу това плащане има негодувание.
Пациент е на доктор Румяна Гуджева. Тя има договор с външна фирма за услуги като записване на час за преглед, подсещане за профилактичен преглед, проверка за платени вноски. Пациентите, които поискат услугата на фирмата - плащат по 2 лева.
"За мен е редно, за да получиш една по-добра услуга да заплатиш една минимална сума", обяснява д-р Румяна Гуджева.
Пациентите, които поискат външната фирма, сключват договор с лекаря си. Той пък има договор с нея и периодично й плаща. Болните могат и да откажат да минават по този ред, тогава обаче може да им се наложи например да чакат повече за преглед. Върнати няма да има, а промяната е заради свръхнатовареност, казва медикът.
"Смятам, че нищо нередно няма в това - така става лесно за докторката, която отделя време за нас повече, отколкото иначе", смята пациентката Боряна Романо.
От отговора на здравната каса става ясно, че тя плаща за медицинските дейности, а с административните - лекарите могат да се разпореждат както преценят. Въпреки това проверка ще има. "Реално лекарите чрез тези фирми си намериха една възможност да си повишат потребителската такса", отбелязва обаче Пенка Георгиева от пациентска оранизация "Заедно с теб".
Сигналът на пациентите е и заради притеснението - как фирмата защитава личните им данни и медицинската информация. Според Мелина Петкова, мениджър "Комуникации и контакт с клиенти" във фирмата, това е чувствителна тема за пациента. "Мога да ви уверя, че спазваме всички действащи регулаторни изисквания", категорична е тя.
Фирмата изготвя и електронни досиета за всеки. Около 5 хиляди пациенти на лични лекари и специалисти ползват услугите на фирмата. Таксите, които плащат са различни в зависимост от пакета с услуги. От сдружението на общопрактекуващите лекари обясниха, че случаят с пациентите на доктор Румяна Гуджева не е тяхна идея или инициатива, а индивидуално решение.
"Подобни инициативи не би трябвало да будят недоумение, тъй като задълбочаващият се процес на отношение към нас като към търговци чрез непрекъснато въвеждане на допълнителни законови промени, неизбежно ще доведе до промяна в подходите и начина мислене на колегите", отбелязват от сдружението.
Министърът на здравеопазването Кирил Ананиев потвърди, че има постъпили жалби в МЗ. Според Ананиев лечебните заведения трябва да изпълняват пакет медицински дейности спазвайки закона за здравното осигуряване, закона за лечебните заведения и националният рамков договор. „Въпросът за организиране на административните услуги е въпрос на лечебното заведение, но това в никакъв случай не поставя приоритет за този, който е платил административна услуга спрямо този, който не си е платил административната услуга. Те са равни пред закона и лечебното заведение не може да приоритизира кой да бъде първи и кой втори на базата на някаква платена такса от 2 лева”, се посочва в позицията на министъра.