Пациентите няма да висят с часове на опашка пред лекарския кабинет.
Изискването за уважение към времето на болния българин ще залегне в подготвяния нов Закон за правата и задълженията на пациента. Това съобщи Десислава Атанасова (ГЕРБ), председател на парламентарната комисия по здравеопазване, пише "Труд".
Предвижда се и да има здравен омбудсман (или ако не се нарича така - медиатор), към когото да се обръщат пострадали от лечението българи.
С написването на важния нормативен акт през март т. г. се захванаха депутати от управляващата партия, представители на лекарското съсловие и на пациентските организации.
Приемът навреме в предварително записан ден и час, както и правото на пациента за избягване на болката и страданието, са сред гарантираните защити от Европейската харта за правата на пациента. Затова те ще намерят място и в нашето законодателство. “Лекарят ще бъде задължен да те консултира в посочения час и като го запишем като нормативен текст, ще трябва да се спазва”, заяви Атанасова. Дали се изпълнява изискването, както и всички останали в бъдещия закон, ще контролират Министерството на здравеопазването (чрез своя “Медицински одит” и Регионалните здравни инспекции) и здравната каса.
С проектозакона за правата на пациента ще се създаде и новият независим орган за разследване и наказание на лекарските грешки. Идеята за него по модел на Генералния медицински съвет във Великобритания е на Националната пациентска организация (НПО). “В момента обсъждаме в новата обществена институция да има петима представители от “Медицинския одит”, четирима от пациентските организации, както и от лекарския съюз”, обясни Десислава Атанасова. Тя добави, че случаите ще се разглеждат анонимно. Ако се установи, че в някои от тях наистина е допусната лекарска некомпетентност или грешка и се е стигнало до лека степен на увреждане (т. е. когато не става дума за загубен човешки живот), решението за санкция ще вземат представителите от “Медицинския одит” и лекарския съюз. Наказанието в този случай най-вероятно ще е отнемане на докторски права за определен период. Ако обаче случаят е много сериозен, ще се изпраща в прокуратурата. А направеното разследване ще се явява като предварителен контрол.
Според обсъжданията до момента разглежданите от новия спецсъвет случаи ще се публикуват в сайт. Той ще е своеобразна “медицинска библиотека”, в която лекарите ще могат да правят справки за нещастните инциденти. “Ще научават също как да се постъпи в подобен случай и как не е редно. На събираната информация може да се гледа и като “регистър на лекарски грешки”, коментираха депутати. В “медицинската библиотека” всеки доктор ще може да влиза със своя УИН код. Според законодателите това ще е добре дори за квалификацията на лекарите.
В закона за пациента място ще намери и текстът за създаването на Фонд за обезщетение на пострадали или починали пациенти. Най-вероятно на регламентирането му ще се посвети цяла отделна глава.
Средствата в него ще се акумулират от застраховките “Професионална отговорност”, които се правят на медицинските специалисти. Залага се такъв източник на финансиране, защото държавата не разполага с нужните пари, не може да назначава допълнителна администрация, както и във всеки случай на лекарска грешка да покрива вземанията на пациентите, категорични бяха законотворците.
В закона ще бъде записано още правото на пациента да получи информация за финансирането и плащането на медицинските и денталните дейности. Както и осигуряването на второ лекарско мнение и на лечение в чужбина.