Наредба на Здравното министерство задължава парамедици в Спешна помощ да оказват помощ и да шофират линейка едновременно. БНТ получи сигнал на парамедик от Центъра за Спешна помощ в София, че това изискване не само не помага за оказването на по-добра медицинска помощ, но може да бъде и опасно.
Телевизията запазва анонимността на парамедика и го нарича Митко. Има конкретна причина да разказва своята история. Но я казва накрая. Преди това фактите. Учил е две години, за да придобие най-високата степен за парамедик. Има право да работи рамо до рамо с лекар при по-тежки случаи. До края на миналата година е бил в екип с лекар и професионален шофьор. От тази - искат да е 2 в 1 - и на мястото на шофьора.
"Издадоха заповед с думите подпишете тук или напускайте. От мен се изисква едновременно да обгрижвам критичен пациент, да карам линейката, да слагам абокати и да мога да осъществявам функцията да пазя човешкия живот, което за мен е невъзможно да се направи наведнъж. Много често се налага да можеш да сложиш венозен път, да го реанимираш дадения човек, което ако карам линейката - това нещо не мога да го правя. Много от колегите напуснаха".
На въпрос за това дали са се опитали да обучат преди това, парамедика отговаря: "Не. Единственото обучение, което беше е каране назад в паркинга на ЦСМП, едно листче - листовка и това беше. На следващото дежурство ни връчиха малките линейки и това е."
"Това не е нарушение. Позволява го наредба на здравното министерство, писана преди 7 години. 7 години след писането на тези редове, Спешна помощ решава да ги приложи на практика. Дават ключове за линейка. Малка, защото е по-лесна за каране и за по-леки случаи. Няма място за извършване на реанимационни действия. Те са използвани, за да се превозват кръвни банки, кръвни продукти".
Но според Митко с малките линейки продължават да ги пращат и на тежки случаи. Така, стигайки до адреса, лекарят и парамедикът оказват помощ, но не могат да тръгнат веднага за болницата. Такъв случай е една от причините Митко да говори. Една нощ е трябвало и да шофира, и да оказва първа помощ. "Нямаше как да извършвам реанимационните действия, защото трябваше да карам колата. И, да, не завърши с щастлив край... Доста по-различно щеше да бъде, аз да съм отзад при пациента, да извършим дадените реанимационни действия и да стигнем до болница."
Според писмените отговори от страна на спешна помощ, е извършено обучение - теоретично, за паркиране и за движение на заден ход. Допълват, че квалификацията е отговорност на всеки служител. И че просто спазват наредбата от Министерството на здравеопазването. На поканата към здравно министерство за отговор на въпроса защо наредбата изисква от парамедиците да са шофьори, засега получаваме мълчание. За Митко обаче няма много изходи от ситуацията. План Б за него е курс по немски и Терминал 2.