Светлана Папукчиева е ръководител на екипа на консорциум "Комуникации за Натура 2000".
Г-жо Папукчиева, разкажете ни какво включва Натура 2000 за България.
"Натура 2000" е екологичната мрежа, която се създава в цяла Европа, във връзка с изпълнение на две основни природозащитни директиви: Директива за местообитанията и Директива за птиците. Тя включва места, които са важни за опазването на птици, природни местообитания и видове.
Каква част от територията на България включва?
Повече от 35%. Част от тази територия е защитена по Директивата за местообитанията, част от Директивата за птиците, а една част е и по двете директиви.
Как добрите практики за изпълнение на Натура 2000 могат да бъдат пренесени у нас от Европа?
Не трябва да забравяме, че Натура 2000 е европейска политика, тя се прилага във всички държави-членки на ЕС. Всяка държава-член трупа опит, познания, прилага различни практики, провежда научни изследвания и това знание трябва да бъде споделено. Такава е и мисията на Европейския съюз – да има общност на споделяне, на съвместни инициативи, на обмяна на опит и знания. От тази гледна точка никоя държава сама за себе си не може да натрупа голямо научно знание и практика, колкото Европа като цяло. Безценни са постиженията на останалите държави и те трябва да бъдат подпомогнати в максимална степен, за да се подпомогне процесът на управление на мрежата Натура 2000 в България. Примери има много. И днес в рамките на националното събитие на третата кампания по проект „Знание за Натура 2000“ сме събрали пул от събития. Започнахме с един интересен формат на план за управление, каквато е практиката в Австрия. Направихме преглед на начина, по който методологически се обезпечава процеса на управление, на работата на органите за управление във Франция. В следобедните часове ще разгледаме интересни практики в горите, далечна Финландия, ще отидем в пасищата на Литва, ще посетим унгарските големи реки, ще отидем в блатата на Полша и ще завършим със средните реки на Германия.
Защо е важен този опит?
Защото винаги е добре да имаш достатъчно информация кое работи и кое не. Иновации се разработват непрекъснато в цяла Европа. Хората полагат усилия, правят научни изследвания, след това прилагат тези достижения в практиката. Ако ти финансираш проект, който доказано е дал добри резултати, шансът да постигнеш по-бърз напредък е много по-голям. Затова ние винаги отправяме нашата препоръка към заинтересованите страни: следете, гледайте, бъдете любопитни какво правят вашите колеги в другите държави, учете се от техния опит. Не е задължително да го прилагате едно към едно или изцяло, но винаги ще намерите онова зрънце, което ще ви бъде полезно и което ще ви помогне да постигнете успеха по-бързо.
Промени ли се мирогледът на българина към Натура 2000?
Мирогледът на българина към Натура 2000 е интересно понятие. Като цяло българинът е много информиран какво е Натура 2000, за разлика от населението в другите държави. Изключително малък процент от хората в другите държави знаят какво е Натура 2000. Но те знаят какво е пейзаж, знаят какво е ландшафт: обичат го и го пазят. В България, за съжаление, думата Натура 2000 е натоварена с доста негативна емоция, а винаги негативната емоция се разпространява много по-бързо от позитивната. Това е и причината, поради която много хора в България възприемат Натура 2000 като нещо лошо. На практика Натура 2000 е бъдеще, тя е спасение за планетата, стига да прилагаме тази политика по разумен начин, по начин в съгласуваност и пряка комуникация със заинтересованите страни, постигайки тяхната подкрепа, разбирането, а не рестрикции и забрани. Това е ключът за успеха на тази политика – доброволността и непрекъснатата комуникация. Това да се слушаме, да се чуваме. Виждам как се променят хората в рамките на този проект, това е вече трета кампания, те стават все по-активни, задават много повече въпроси, които имат пряко отношение към прилагането на политиката. Имахме много повече негативизъм и обструкция. С всяка следваща среща се вижда, че когато хората знаят за какво става въпрос, те са много по-активни, те могат да мислят заедно с теб в една посока, да предлагат решения. И това е смисълът. Ние виждаме промяна в тези срещи. Тази промяна трябва да може да продължи, трябва да бъде институционализирана, подкрепена от структури на регионално ниво, от планове за управление, от подкрепа към хората.
Успяхте ли да намерите балансът между природата и хората?
Този баланс всеки го търси в себе си. Ако погледнем отделните хора, искаме да живеем в центъра на София, но почиваме на девствен плаж. Всеки по някакъв начин се опитва да намери този баланс. Не е лесно и това, освен единично усилие, трябва да бъде и съвместно усилие с институциите на държавата. И разбира се – в комуникация и в контекста на общата политика на Европа. Третата национална кампания е едно пътешествие, пътешествие по Европа, защото това ще ни даде възможност да видим какво правят другите, да разберем техния опит, да бъдем по-широко скроени, да бъдем любопитни към света. Да не си мислим, че знаем всичко, да искаме да научим повече. Най-важното послание на тази кампания е: бъдете любопитни, учете и отваряйте очи за света.
Проект BG16M1OP002-3.006-0001-C04 “Знания за Натура 2000“ се изпълнява с финансовата подкрепа на ОП „Околна среда 2014-2020 г.“. Бенефициент по него е Дирекция „Национална служба за защита на природата“ в МОСВ.