Родителите и учителите в окупираните от Русия украински региони, които не възприемат образователна политика, наложена им от Москва, стават жертва на заплахи и опити за сплашване. Преподавателите в окупираните територии са принудени да работят на руски език и по руската учебна програма, която включва и нови учебници по история, оправдаващи войната в Украйна.
През септември 2022 г. Москва обяви, че анексира четири украински области - Запорожие, Херсон, Донецк и Луганск, макар да разполага единствено с частичен контрол върху тях.
Инвазията прекъсна обучението на хиляди ученици. Сега образователните институции в Източна Украйна са се превърнали в поредното поле, в което руснаците се борят да спечелят детските сърца и умове.
"Принудени сме да говорим на руски"
Учителка, която е и майка на ученик, описва пред ДВ как минава един учебен ден в окупираните райони: "Сутрин детето ми отива на училище, където сме принудени да говорим на руски с учениците си и да им преподаваме по руски учебници." Тя допълва: "Вечер преподаваме онлайн уроци на украински и ги учим на нашите си неща."
Темите за руския и украинския език, историята и идентичността са в центъра на конфликта, дори и преди пълномащабната инвазия. Милиони украински граждани говорят на руски. След "Евромайдана" от 2014 г. Киев прие закони за по-широката употреба на украински в обществения живот. Обхватът им включва училищата, телевизията, както и работещите в публичния сектор. Москва, от своя страна, обвини украинското правителство в дискриминация на рускоезичното малцинство.
Избухването на войната през 2022 г. е накарало персонала да затвори местното училище, разказва учителката по украински в окупиран район, която пожела да остане анонимна. В продължение на близо година децата посещавали онлайн класове, следващи украинската учебна програма. През август 2023 г. обаче руски войници принудили учителите под дулото на оръжието да започнат да работят на руски език, по руски учебници и според руската учебна програма.
"Трудно е", казва украинската учителка. "Никой от децата в селото ни не говори руски, децата просто не го разбират, особено в по-долните класове. Затова учим там формално. А вечер вкъщи преподаваме на украински. Но единствено, ако има интернет", обяснява тя. "Много често интернетът е твърде слаб, за да се преподава онлайн, или пък изобщо няма връзка."
Образованието като "пропагандна машина"
Правозащитната организация "Амнести интернешънъл" обвини Русия в доклада си от декември 2023 г., че е превърнала "образованието в пропагандна машина за индоктриниране на деца", както и че се опитва да "изкорени украинската култура, наследство и идентичност".
Анна Райт, която работи като изследовател в организацията, разказва: "В окупираните от Русия територии сплашването и принудата са всекидневна реалност за семействата, децата и преподавателите. Никой не се намира в безопасност в условията на безкрайна руска кампания на терора", казва още тя.
По оценка на базирания в САЩ Институт за изследване на войната в момента Москва контролира по-малко от 18% от територията на Украйна, в това число и анексирания през 2014 г. Крим. "Амнести интернешънъл" цитира украинското Министерство на образованието, което посочва, че към декември 2022 г. в окупираните територии е имало около 918 учебни заведения за деца на възраст между 6 и 17 години.
Учители и родители преподават украински тайно
От правозащитната организация подчертават, че въпреки риска от репресии от страна на руските окупатори някои учители, ученици и родители са започнали "да копаят дупки в градините си, за да крият лаптопи и мобилни телефони, или да се крият по тавани и стари бараки, за да хващат мобилен сигнал", с който да достигат до онлайн уроците на украински.
Училищна библиотекарка е разказала на представители на "Амнести интернешънъл", че е била принудена да организира тайни срещи с учениците, за да им дава книги. По думите ѝ руски военни патрули често извършвали произволни обиски в тяхното село.
Майка, която отказала да изпрати 15-годишното си дете на училище, споделя, че била пресрещната от мъже в руски униформи, които ѝ казали, че синът ѝ ще бъде отведен "в сиропиталище в Русия", ако не започне да посещава учебните занятия. Момчето се върнало в клас и намерило училището "украсено с руски държавни символи, а въоръжени служители стояли на вратата и вътре в сградата", казва се още в доклада на организацията.
Онлайн училище за украинчетата в окупираните територии?
Активистката Виолета Артемчук предупреждава, че всички уебсайтове, предлагащи онлайн уроци в Украйна, са блокирани и достъпът до тях е възможен само през VPN. "Окупаторите проверяват внимателно всички устройства на децата и родителите, за да открият тези, които все още учат в украински училища", допълва тя.
А родената в Крим Валентина Потапова, ръководителка на украинската неправителствена организация "Алменда", призовава Киев да създаде онлайн училище, специално насочено към децата от окупираните територии. Според нея подобна онлайн институция би им позволила да изучават украински език, история и право. Идеята се обсъжда още от анексията на Крим през 2014 година, но тъй като Киев все още не е предприел подобна стъпка, за тези 10 години вече е изгубил едно поколение, смята Потапова.