Хиляди хора излязоха с автомобилите и мотоциклетите си по улиците на големите колумбийски градове, за да протестират срещу рязкото увеличение в цените на горивата, предаде АП, цитирана от БТА.
Според протестиращите ежемесечното скокообразно повишаване на цената на бензина от първото ляво правителство в историята на Колумбия прави трудно за малките фирми да продължат да работят нормално и може да доведе до поскъпване и на хранителните стоки.
Администрацията президента Густаво Петро заяви, че субсидиите за цената на бензина възлизат на около 11 милиарда долара на година. Затова според управляващите дотациите трябва да бъдат премахнати, за да може държавата да покрие дълговете си към националната петролна компания „Екопетрол“, която произвежда по-голямата част от горивата в Колумбия, и за да се освободят повече средства за социални програми.
Протестите бяха организирани в обстановка на растящо недоволство от управлението на Петро само година, след като той встъпи в длъжност с обещание да намали бедността и да сключи мир и с последните останали въоръжени бунтовнически групировки.
Правителството му засега не успява да спре насилието в по-отдалечените райони на Колумбия и да накара икономиката да расте с по-бързи темпове - прогнозният ѝ растеж за тази година от Международния валутен фонд е само 1 процент.
„Това правителство взема решения в ущърб на бизнеса“, каза Алехандра Мендоса, управителка на малка фирма за зареждане на супермаркети със замразени стоки. Тя участваше в протеста с жълтата жилетка на своята компания. „Разходите ни се увеличиха с една трета. Заради поскъпванията на бензина всеки месец трябва да коригираме бюджета си.“
Цената на бензина в Колумбия нарасна от около 2250 песо за литър (около 0,55 долара) през август миналата година на над 3500 песо (0,85 долара), защото властите всеки месец намаляват субсидиите.
Финансовото министерство заяви, че желанието му е до края на годината цената да достигне 4000 песо (0,97 долара) за литър, което е колкото в момента струва литър бензин в САЩ, но с уговорката, че в Щатите минималната заплата е над четири пъти по-висока от тази в Колумбия, където тя е 280 долара.
През юли ведомството съобщи, че субсидиите за дизела, горивото, на което се движат повечето товарни камиони в Колумбия, ще бъдат премахнати след изборите за местна власт през октомври, и добави, че до края на годината цената на дизела ще се увеличи двойно.
В края на миналата седмица правителството на Петро се споразумя с браншовите организации на таксиметровите превозвачи цената на бензина за такситата - които в Колумбия са около 200 000 - да бъде замразена.
Петро твърди, че субсидиите за бензина облагодетелстват най-вече по-заможните колумбийци, които имат кола. Но той даде знак, че е готов да преговоря с някои групи по въпроса за цената на бензина.
Но според опозицията правителството трябва да предприеме по-енергични мерки, а не само да показва готовност за диалог, тъй като рязкото поскъпване на горивата вреди преди всичко на дребния бизнес, който все още не се е възстановил напълно от последиците от пандемията.
Хенифер Педраса, депутат от парламента в Богота и съорганизатор на протеста на шофьорите, посочи, че правителството може да смекчи ефекта от поскъпването на горивата, като например намали акциза на бензина и дизела.
„Хората искат правителството да договори друга политика по отношение на бензина“, каза тя и добави, че е време колумбийската национала петролна компания „да се поинтересува как цената на бензина да стане поносима за всички“.