И самата Австрия влиза в Шенген на два етапа заради "риск за сигурността"

Getty Images
share

Смекчаването на позицията на официална Виена и одобрението й за присъединяването на България и Румъния към Шенгенската система на отворени граници на два етапа - първо по въздух и вода, а след това и по суша, всъщност не е прецедент в Европа. 

Преди 26 години самата Австрия влиза в Шенген по същия начин, след като Германия налага вето заради риск за сигурността, припомня вестник "Тиролер Тагесцайтунг". Макар страната да е подписала Шенгенската конвенция през 1995 г., още в средата на лятото през 1994 г. тогавашният вътрешен министър на Германия Манфред Кантер отсича: "Няма да стане" и допълва в интервю за австрийски всекидневници: "Граничният контрол между Германия и Австрия ще остане през ​​следващите няколко години, защото Австрия не осигурява адекватно границите си с държави извън ЕС".

Официално от Букурещ: Румъния и България влизат в Шенген по въздух и вода през март 2024 г.

Изявлението на Кантер предизвиква силно възмущение в Австрия и серия от политически совалки между двете столици. Въпреки това, Германия не предприема никакви стъпки в премахването на граничния контрол с Австрия. 

В края на юни 1997 г. тогавашният външен министър Волфганг Шусел заплашва, че страната му ще блокира току що приетия договор за ЕС от Амстердам, ако не бъде намерено решение за присъединяването ѝ към Шенген. Това води до кризисна среща на върха в Инсбрук между германския канцлер Хелмут Кол, австрийския му колега Виктор Клима и италианския премиер Романо Проди, пише dir.bg.

На нея е взето компромисно решение: постепенно въвеждане на отворени граници. Графикът за Виена е договорен - от 1 декември 1997 г. да се премахне контролът на летищата, а към 1 април 1998 г. и по сухопътните граници.

Премиерът Денков: Днес имаме повод за още един празник - влизаме в Шенген по въздух и вода

Какво предстои на България и Румъния?

Според информацията до момента съгласуваната на ниво ЕС дата на присъединяване на двете държави за въздушния и морския транспорт е 31 март 2024 г., а за сухопътните граници перспективата е 2025 г. Дотогава сухопътните граници ще запазят сегашния си статут, като България и Румъния официално няма да бъдат членки на Шенген. Материализирането на политическото споразумение в решение обаче изисква съгласието на всички държави членки на ЕС - процедурна стъпка, която предстои.

След въвеждането на т.нар. "Въздушен Шенген" на пътуващите със самолет от и за България от и към страни от Шенгенското пространство повече няма да им се налага да се редят на опашки за проверка на документите за самоличност. Остават обаче проверките за сигурност на летищата, включително и на багажа.

Водещи новини

Още новини