Има ли риск социалната мрежа Х (с предишно име Twitter) да бъде забранена официално в ЕС?
Въпросът е актуален, след като през август влезе в сила новият европейски Закон за цифровите услуги, който има за цел да се бори и да ограничи дезинформацията и фалшивите новини. Във вторник Европейската комисия отправи предупреждение към "Х" и нейния собственик Илон Мъск, защото за разлика от други технологични гиганти - като Meta (Facebook и Instagram), Google и TikTok, не взима мерки за ограничаване на манипулативните съобщения, които се разпространяват.
Нов доклад на Европейската комисия установи, че Х съдържа най-много подвеждащи публикации в сравнение с всички големи платформи за социални медии. Освен това, участниците в дезинформацията имат значително повече последователи от своите колеги, които не са дезинформатори.
Документът анализира съотношението на дезинформацията и достоверното съдържание в мрежите, като за първи път се разкрива мащабът на зловредната пропаганда в социалните медии в ЕС. Вторият най-голям нарушител е Facebook.
Разпространението на дезинформация, без срещу това да се взимат адекватни мерки, е в нарушение на новия цифров европейски закон. Въпреки това компании като Meta, Google, TikTok и Microsoft, се присъединиха към специалния кодекс на практиките, изготвен от ЕС, чрез който да се следи и гарантира, че социалните мрежи могат да се подготвят навреме да работят по правилата за съдържание, записани в новия закон.
Х (с предишно име Twitter) напусна кодекса, но според закона това не освобождава компанията да спазва правилата за ограничаване на дезинформацията. Системните нарушения в крайна сметка могат да доведат до забрана.
"Г-н Мъск знае, че не е освободен от отговорност, като е напуснал кодекса", заяви във вторник вечерта Вера Йоурова, еврокомисарят, който отговаря за прилагането на новите правила за борба с разпространението на фалшиви и подвеждащи новини и съобщения.
"Съществуват задължения съгласно закона. Така че моето послание към X (с предишно име Twitter) е, че трябва да се съобразявате. Ние ще наблюдаваме какво правите.", добави тя.
Докладът, на който Йоурова стъпва, за да отправи предупреждението си към Мъск, е от 200 страници и представлява отчет за работата, която големите платформи са извършили през първите шест месеца на 2023 г., за да се подготвят за спазване на новия Закон за цифровите услуги. И повдига завесата за това какви усилия са положени от Facebook и други социални мрежи, за да се преборят с руската пропаганда, речта на омразата и други видове дезинформация, които се ширят в интернет пространството.
"Руската държава се е включила във войната на идеите, за да замърси информационното ни пространство с полуистини и лъжи, за да създаде фалшив образ, че демокрацията не е по-добра от автокрацията", заяви Йоурова, цитирана от британския Guardian.
Кой какво прави срещу дезинформацията, според европейския доклад?
Собственикът на LinkedIn - Microsoft, е спрял създаването на 6,7 млн. фалшиви акаунта и е премахнал 24 000 фалшиви материала от портала. YouTube, собственост на Google, съобщи на ЕС, че е премахнал повече от "400 канала, участващи в координирани операции за влияние, свързани със спонсорираната от руската държава Агенция за интернет изследвания". TikТok е закрил почти 6 млн. фалшиви акаунта и е спрял разпространението на 410 непроверими реклами. Google е заличил реклами от почти 300 сайта, свързани с "държавно финансирани пропагандни сайтове", и е отхвърлил повече от 140 000 политически рекламодатели заради "неуспешни процеси за проверка на самоличността".
В доклада се казва, че Meta, която притежава Facebook и Instagram, е разширила системата си за проверка на фактите до 26 партньори, които покриват 22 езика в ЕС, като вече включва и чешки и словашки език.
Документът, изготвен от ЕС, казва още, че 37% от потребителите са отменили споделянето на съобщения в мрежите, когато са били уведомени, че съдържанието, което искат да разпространят, отговаря на критериите за фалшиви новини. Според експертите в Брюксел това е знак, че потребителите оценяват обозначаването на дезинформацията като такава.
ЕС е особено загрижен за продължаващата руска пропаганда в социалните медии преди ключовите избори, които ще се проведат в Словакия в неделя и в Полша на 15 октомври. TikTok, която наскоро беше глобена с 345 млн. евро за нарушаване на правилата за защита на данните, отнасящи се до деца, също работи за постигане на съответствие с евпорейското законодателство. В доклада се казва, че социалната мрежа е проверила 832 видеоклипа, свързани с войната в Украйна, от които 211 са били премахнати, пише "Булевард България".
Microsoft е популяризирал оценена като достоверна информация или е понижил рейтинга на съмнителна информация във връзка с 800 000 заявки за търсене относно войната в Украйна.
Докладът, според Йоурова, е доказателство, че Русия участва във "война на идеите" и че дезинформацията на Кремъл все още е много разпространена в големите платформи. По думите ѝ едно от основните ѝ послания към големите социални мрежи е да бъдат нащрек, когато в Европа има избори, като голямо предизвикателство пред борбата с пропагандата и дезинформацията ще е вотът за Европейски парламент през пролетта на 2024 г. Еврокомисарят каза, че пропагандата на Кремъл е "оръжие за масова манипулация на стойност няколко милиона евро, насочено както вътрешно към руснаците, така и към европейците и останалия свят.
"И ние трябва да се справим с това. Много големите платформи трябва да се справят с този риск", добави Йоурова.
Освен войната в Украйна, сред често срещаните теми на дезинформацията са мигрантите, LBGTQ+ общностите и климатичната криза.