Образованието в европейските страни трябва да се промени, това е първата стъпка на обществото към устойчиво развитие. Това смята Татяна Бабраускене (Литва, група „Работници”), член на Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК) и квестор, която бе докладчик на становище по инициатива на ЕИСК за трансформиращо образование, което да даде възможност на младите хора да допринесат за екологичния преход, цитирана от бТА.
Бабраускене е ръководител по международните отношения на Литовския профсъюз в образованието и науката. Становището бе одобрено на пленарна сесия на ЕИСК в края на декември миналата година.
През последните няколко години промените в околната среда са един от основните двигатели за реформа на образованието в посока към по-екологично и устойчиво във всички страни, каза Бабраускене.
ЕИСК обединява работодатели, профсъюзни дейци и представители на социални, професионални, икономически и културни организации от страните от ЕС и консултира Европейския парламент, Съвета на ЕС и Европейската комисия.
Група „Работници“ включва представители на националните профсъюзни организации, конфедерации и браншови федерации. Членовете ѝ представляват над 80 профсъюзни организации, преобладаващата част от които членуват в Европейската конфедерация на профсъюзите или в браншовите ѝ федерации.
Превръщането на обществата от основани на изкопаеми горива в кръгови и устойчиви ще изисква мащабни промени във всички сектори, включително в образованието, отбелязват от ЕИСК. Хуманистичните ценности следва да бъдат в основата на образованието за устойчиво развитие, като се акцентира върху екологичните и социалните последици от нашите действия. Това изисква образованието да бъде предефинирано - от предучилищното до университетското, както и за възрастните.
"Устойчивостта не се отнася само до околната среда. Има много аспекти и всички 17 цели за устойчиво развитие са еднакво важни. Образованието играе ключова роля, тъй като е основен фактор за постигане на всички останали цели за устойчиво развитие", заяви докладчикът Татяна Бабраускене при гласуването на становището.
Според представителите на гражданското общество в ЕС младите хора са утрешните лидери, двигатели на социалната промяна, икономическото развитие и технологичните иновации и могат да дадат съществен принос за устойчивото развитие, включително при разработването на политики. Критичното мислене и вземането на информирани решения трябва да се преподават в училище, за да могат децата да се справят с проблемите на устойчивото развитие. На основно ниво децата следва да бъдат обучавани за устойчива енергия, потребление и производство, намаляване на хранителните отпадъци и отговорно отношение към избора на храни.