Горивата поскъпват в Словения от следващата седмица

Novini.bg/Canva
share

Цените на дребно на горивата в Словения ще се повишат значително от следващата седмица, а премиерът Роберт Голоб каза, че новият начин на формирането им е устойчив в дългосрочен план за разлика от досегашните ограничени цени, заради които дистрибуторите имаха загуби и поискаха компенсации от държавата, съобщава сръбският вестник "Данас“.

В момента цената на обикновения бензин на словенските бензиностанции е 1,56 евро, а на дизеловото гориво е 1,66 евро. Тези цени според предишната наредба трябваше да са в сила до 10 август, но с новото правителствено решение ще са валидни до вторник, 21 юни, уточнява агенция Хина.

Стотици шофьори блокираха бензиностанции в Румъния

След това цените на горивата на бензиностанциите по магистралата ще се формират свободно и ще зависят от цената на петрола на пазара, а тези в населените места ще са с около 20 процента по-ниски заради регулирането на търговската надценка.

Премиерът на Словения посочи, че досегашната система на ограничаване на растежа на цени на горивата се е оказала неустойчива, тъй като дистрибуторите вече са поискали от държавата 150 милиона евро заради претърпени загуби, а ако бъде удължена, има опасност да ощети  държавния бюджет с 800 милиона евро до края на годината.

Той добави, че в сегашната ситуация правителството е направило всичко по силите си, за да защити местните купувачи, а освен това подготвя допълнителни мерки в подкрепа на селскостопанските производители и превозвачите, така че по-високите цени на горивата да не оказват прекомерно влияние върху цените на транспорта и храните.

Що се отнася до очакваното покачване на цените на храните и подготовката на правителството за смекчаващи мерки, Голоб каза, че в търговията конкуренцията е много по-силно изразена, отколкото в сектора на петролните продукти, така че цените в различните магазини се различават поради различни търговски надценки.

По думите му затова правителството ще публикува цените на средната потребителска кошница с основни хранителни продукти в различни търговски центрове, както и така ще прави "положителна реклама" на онези магазини, които имат по-ниски надценки и съответно по-ниски продажни цени.

Водещи новини

Още новини