Културното наследство е душата на Европа. То е част от нашата европейска и национална идентичност. To e там, където бъдещето се среща с миналото. Европейското културно наследство е уникално и ние трябва да го съхраняваме и опазваме, за да го предадем на бъдещите поколения. Културното наследство е и незаменим ресурс за културен туризъм, социално и икономическо възраждане на регионите, градовете, селата. Това заяви българският еврокомисар Мария Габриел в дебат с експертната група на Европейската комисия по въпросите на културното наследство, която беше създадена с цел да предоставя съвети и експертиза относно изпълнението на Европейската рамка за действия в областта на културното наследство.
Основните теми на дискусия бяха свързани с ролята на цифровизацията за преодоляване на кризата, предизвикана от COVID-19, приноса на културата за екологичния преход и управлението на риска в областта на културното наследство.
Мария Габриел подчерта, че културата е в основата на плана за възстановяване на Европа. Според нея съществуващите експертни мрежи и инструменти на равнището на ЕС за опазване на наследството могат да бъдат задействани при бедствия и непредвидени събития. Българският еврокомисар засегна и въпроса как да се насърчи съхраняването и популяризацията на културното наследство. „Трябва да се използват всички налични инструменти. Такива са например програмите "Творческа Европа", "Хоризонт 2020", "Еразъм +". С новата програма "Хоризонт Европа" предвиждаме клъстър в сектора на културата. В рамките на Европейския институт за иновации и технологии (EIT) през 2022г. ще стартираме нова общност за знания и иновации насочена към креативните и творчески индустрии. Програма „Цифрова Европа“ ще допълва тези инструменти, като не трябва да забравяме и структурните фондове. Много е важно да развием взаимодействията между всички тези програми“, отбеляза тя.
Комисарят подчерта, че е необходимо културното наследство да се интегрира в основните политики на ЕС, като екологичния преход и цифровата трансформация. Тя открои и ролята на туризма, включително на културния туризъм, представляващ 40 % от европейския туризъм.
„Призовавам европейците да преоткрият местните културни ценности с кампанията, която ще стартирам в социалните медии „Европа е близо до вас - това лято посещавам Европа“. Културното наследство може да помогне за популяризирането на туристическия сезон, а туризмът от своя страна може да допринесе за възстановяването на културните обекти. Целта е да насърчим устойчив, местен културен туризъм“, заяви българския еврокомисар. Тя насърчи участниците в експертната група да подпомогнат кампанията с популяризирането ѝ.
Мария Габриел обърна внимание на създадените по нейна инициатива онлайн платформи - едната платформа допринася за постоянния диалог между държавите членки в областта на културата. Другата платформа „Creative Unite“ е създадена „от сектора за сектора“. Тя обединява в едно пространство всички инициативи на културата и творчеството в отговор на кризата. Българският еврокомисар информира за видеоконференцията, която организира, чрез платформата „Creative Unite“ на 26 юни и покани всички заинтересовани, включително регионите и градовете за участие.
В заключение, тя сподели, че в резултат на срещата с председателя на Комитета на регионите миналата седмица, ще се пристъпи към изготвяне на съвместен план за действие, който да обхваща и културното наследство.