Европейската комисия е назначила одит на второкласната ни пътна мрежа. Той трябва да даде яснота за проблемните и опасни участъци на пътя. Това стана ясно по време на семинар по пътна безопасност в Правец.
От комисията са изискали доклад за състоянието на различните от трансевропейски пътища у нас, тъй като там ставали редица произшествия. При последното загинаха 20 души край Своге, след като рейс излетя от платното. За момента отговорност носи единствено шофьорът на автобуса, но 15 служители на Агенция "Пътна инфраструктура" също бяха привикани на разпит. Няколко лаборатории започнаха изследвания на качеството на пътната настилка.
Според инж. Росица Спасова, която е експерт по одити и пътна безопасност, по шосетата у нас има редица нередности. Такива били например знаците за "черни точки" или иначе казано табелите, които предупреждават за наличието на участък с концентрация на катастрофи. "Повечето знаци седят по 15 години на едно място. Това ще рече, че за това време никой не е направил нищо, за да се ограничат катастрофите на това място", каза инж. Спасова, цитирана от Монитор.
Според нея трябва шосетата да се обезопасяват, а не само да се слагат предупредителни знаци. Друга мярка освен инспекцията, която също е препоръчана от Европа, е да се ограждат дърветата и стълбовете покрай пътя. Ако тя бъде приета, то всяко храстче покрай шосето ще си има собствена ограда.
Според натовареността на трасето и позволената максимална скорост, те ще са мрежи или мантинели. До въвеждането им в експлоатация обаче ще трябва да минат редица обществени обсъждания, поръчки и проекти.
В семинара участие взе и доскорошният шеф на "Пътна полиция" Бойко Рановски, който преди месец оглави "Автомобилна администрация". Той се закани, че ще въведе по-строги мерки за техническите прегледи на колите. По-старите автомобили пък ще минават още по-стриктни инспекции. По думите му над 60% от автопарка у нас е над 20-годишен, което също допринася за многото катастрофи и жертви на пътя.