В края на 2015 г. Комитетът по оценка на риска (RAC) към Европейската агенция по химикалите (ECHA) заключи в доклад, че концентрацията на метанол в течности за чистачки не трябва да надхвърля 0,6% обемни единици. Преди няколко седмици излезе и доклад на Комитета за социално-икономически анализи (SEAC) отново към ECHA, който потвърждава данните за вредите от използване на течности за чистачки с над 0,6% съдържание на метанол, но дава и своите препоръки ЕС да забрани изцяло използването му във всякакви препарати за масова употреба.
Експертите отбелязват категорични ползи от забраната не само с цел съхранение на човешкото здраве и живот, но и в други отношения – като например избягване на медицински разходи при причинена слепота, медицински разходи и грижа за хора, страдащи от отравяне, както и преждевременна смърт. Разходи, които се равняват на милиони лева годишно са всяка една държава-членка на ЕС. Въпросът за вредното въздействие на метанола в течността за чистачки върху човешкото здраве от няколко години е обект на интерес в повечето държави-членки на Европейския съюз.
Много от тях въведоха в националните си законодателства изрични забрани и ограничения по отношение на предлагането на пазара на продукти, съдържащи метанол, сред които основен фокус пада върху течността за чистачки. В Полша, Финландия и Дания изрична забрана за влагане на метанол в такива продукти има от десетки години. Такова ограничение въведоха и Швеция, Дания, Норвегия, Литва, Германия и Австрия.
Последни в списъка са Чехия и Италия, които наскоро въвеждат сериозни рестрикции и мерки. Редовни дискусии се водят и пред Европейската Комисия и Европейската агенция по химикалите (ECHA). В началото на 2015 г. Полша подаде искане до европейските институции за забрана на метанола в продукти за масова употреба в концентрация равна или надхвърляща 3% на територията на целия ЕС, като посочва като основен рисков и масов продукт течността за чистачки.
Искането за ограничаването се базира изцяло на съображения, свързани със защита на човешкото здраве и запазването на човешкия живот. Досието на Полша по процедурата REACH се разгледа от Европейската агенция по химикалите (ECHA), която излезе с редица доклади на Комитета по оценка на риска (RAC) и Комитета за социално-икономически анализи (SEAC), които дават препоръка ЕС да ограничи значително или забрани изцяло съдържанието на метанол в течности за чистачки.
Процедурата по въвеждане на ограничение на дадено вещество в европейското законодателство е сложен и дълъг процес, коментира днес в интервю за в-к Труд Емил Радев, евродепутат от ЕНП-ГЕРБ. Двата доклада на ECHA едва преди седмица са изпратени на ЕК и тя разполага с 3 месеца от получаването им, за да вземе решение и да предложи съответните законодателни промени в списъка за ограничения в регламента REACH.
Окончателното решение се взема с регулаторна процедура с контролното участие на държавите-членки и Европейския парламент. Според някои експерти е възможно да се въведе ограничението още до края на годината, уточнява Радев. Съществуващото европейско законодателство за етикетиране и опаковане на течностите за чистачки със съдържание на метанол се оказа неефективно и не допринесе за намаляването на големия брой тежки отравяния в страни, като България, коментира още той.
В настоящото законодателство се посочва, че държавите членки на ЕС могат да приемат собствени рестрикции по темата, затова и в последния си доклад ECHA дава препоръка ЕС да въведе унифицирани за всички държави-членки правила, като най-силно застъпва препоръката метанолът да бъде напълно забранен.
Това е продиктувано от примери като България, в които нито се води статистика за броя жертви на масови продукти със съдържание на метил, нито се следи производството и търговията с такива. Вече 11 години у нас няма действащо законодателство, ограничаващо съдържанието на метанол в препарати от бита, сред които най- често използваме именно течностите за чистачки.
Нещо повече, над 80% от предлаганите у нас подобни продукти съдържат в пъти над допустимите стойности, като някои достигат и до 30% при считани за рискови стойностите дори над 0,6%. Върху опаковките на 2/3 от продуктите не се наблюдават дори минималните знаци, предупреждаващи за високата опасност от употреба на продукта.
Комитетът за социално-икономически анализи (SEAC) счита, че редица държави като Чешката република, Словакия, Румъния и България, в които стойностите на термометрите стигат до много ниски зимни температури, в които има и културни навици на пиене, могат да бъдат сериозно засегнати от последствията на метанола, които немогат да бъдат пресметнати поради липса на подавани от посочените държави статистики.