"Ди Велт": Евтиният нефт обрича човечеството на мързел

Gettyimages/Gulliver
share

Евтиният нефт обрича човечеството на мързел. Може да мине и четвърт век, докато суровият петрол отново поскъпне. Това е кошмарен сценарий за планетата. Ниските цени са отрова за напредъка, заплашват ни нови опасности.

Предупреждението е на в. “Ди Велт” в публикация, посветена на сегашните ниски цени на нефта и опасностите, които произтичат от това.

Според изданието пророчеството на Фатих Бирол ще зарадва мнозина. Шефът на парижката енергийна агенция IEA прогнозира, че ерата на евтиния нефт ще продължи десетилетия. Биха изминали дори 25 години, докато цената на барел се покачи на малко над 80 долара.

“Това което звучи добре за шофьори, потребители на енергия и авиокомпании, би могло да се окаже доста скъпо за света. Отслабва поривът към иновации в търсене на алтернативна енергия. Евтината енергия в дългосрочна перспектива обрича човечеството на леност”, пише “Ди Велт”, цитирана от Клуб Z.

Показателен е примерът със самолетостроенето. Поради високите цени на керосина преди години са се разработвали нови модели двигатели с по-малък разход на гориво. Това се обезмисляло във времена на ниски цени на керосина.

“Че се загърбва зелената революция, това отдавна не е единствената опасност. След като сега поради ниските цени нефтените корпорации инвестират по-малко и не разработват нови находища на нефт, в бъдеще енергийният пазар ще е уязвим, ще настъпи шокова ситуация, както през 70-те години на миналия век. Тогава стремителният ръст на котировките неоднакратно създаваше сериозни икономически проблеми”, посочва изданието.

Имало и друга опасност. Добивът на енергия от възобновяеми източници – слънце, вятър и вода, при които няма изхвърляне на вредни емисии, като въглероден двуокис, се ориентирал на базата на цените на традиционните енергийни източници. Сега това трябвало да се промени, като държавата наложи друга ценова съпоставимост.

Цитиран е Отмар Еденхофер, един от най-известните икономисти в Германия, който е сторонник на опазването на климата: “Добитата енергия от въглища, нефт и газ трябва да поскъпне. Цената трябва да се обвърже с изхвърлянето в атмосферата на въглероден двуокис по пътя на налагане на данъци или чрез ефективна търговия с емиси.”

“Ди Велт” се връща към заключението на Фатих Бирол, шефа на парижката енергийна агенция IEA, че сегашните ниски цени на нефта ще се задържат до 2020 г. Едва тогава би могла да се постигне цена на барел от 80 долара. Напълно възможно обаче било ниската цена да се задържи чак до 2040 г.

Да припомним, че от средата на 2014 г. само за няколко месеца цената за барел се сирна наполовина. В момента един барел – 159 литра, се търгува за около 50 долара.

“Ди Велт” посочва причините: свръхпроризводството от страна на държавите от ОПЕК воглаве със Саудитска Арабия. По този начин държавите износителки на суров петрол целели да преборят конкуренцията на САЩ, добиващи шистов нефт.

Понадстоящем производстовто на нефт е повече от търсенето на международните пазари. На това свръхпроизводство се дължат ниските цени на черното злато.

“Според експертите на IEA е възможен сценарий, при който икономиката ще зависи от кризисния район - Близкия изток, както през 70-те години на миналия век и то със съотнетните последствия. Преди четири десетилетия арабските държави наложиха нефтено ембарго на Запада и така тласнаха глобалната икономика в дълбока рецесия. Според IEA в бъдеще ще нараства опасността от внезапно и рязко повишаване на цените. Ниските цени на нефта не дават повод за сваляне на напрежението, обяснява шефът на IEA Бирол. Точно обратното било вярно – сега е времето да се подготвим за бъдещи заплахи. Това е вярно и от гледна точка на технологиите. При търсенето на алтервативни енергии се задвижи нов цикъл.

Поради икономическия натиск авииокомпании, корабни и спедиторски компаии са принудени бързо да обновяват флота си. Този натиск е значително по-слаб, когато цената на нефта трайно остава на ниски нива. Например един самолетостроител, като “Еърбъс”, усърдно работи върху създававнето на нови материали. Според визията на концерна вътрешността на бъдещите самолети трябва да са като птичи скелет. Всички подобни иновации са скъпи и зависят от икономическата обстановка. Ако много авиокомпании не се интересуват от нови модели самолети, тъй като не е нужно да спестяват керосин, то намаляват и инвестициите в нови идеи. Браншът забавя темпото при иновациите. Евтината енергия парализира прогреса – навсякъде”, заключава публикацията в “Ди Велт”.

Водещи новини

Още новини