Близо 9500 души умират преждевременно всяка година в британската столица Лондон заради продължително излагане на мърсен въздух, показва ново проучване на учени от King's College London, публикувано преди ден (14 юли) и цитирано от британския вестник "Гардиън". Това е два пъти повече от това, което се смяташе официално до момента.
Преждевременната смърт се дължи на два основни замърсителя - фини прахови частици (PM2.5) и азотен диоксид (NO2), според проучване, проведено от изследователи в Кралския колеж в Лондон, пише dnevnik.bg.
Проучването – поръчано от общината (Greater London Authority) и Transport for London, се смята за първото подобно проучване в света, направено за град, което се опитва да определи количествено колко души са засегнати от негативния ефект на NO2. Този токсичен газ идва основно от дизеловите автомобили, камиони и автобуси и като въздействие върху човешкото здраве засяга основно белите дробове и растежа.
Лондон, Бирмингам и Лийдс са сред градовете във Великобритания, които надвишават допустимите ограниченията на ЕС за безопасни нива на азотен диоксид в продължение на пет години. Това предизвика правни действия, които пък доведоха до решение на Върховния съд този април, според което правителството се задължи да излезе с план за прочистване въздуха на града от токсичния газ от до края на годината.
Предишни изследвания сочеха, че през 2008 г. случаите на преждевременна смърт са били 4267 като следствие от замърсяването с PM2.5, като се базира на нивата замърсяване с тези частици през 2006 г. Последващите спадове в количествата на тези частици във въздуха и промяната в методологията на изчисление, която изключва естествените източници на замърсяване, водят и до по-малки цифри: 3537 случая за 2010 г. Този спад обаче се неутрализира като се добавят 5879 смъртни случая заради замърсяването с NO2 всяка година, с което общият брой случаи на преждевременна смърт от двата замърсителя през 2010 г. стига до 9416.
Зам.-кметът по екология и енергетиката Матю Пенчарз коментира, че в случая със замърсяването на въздуха се налага да се намеси правителството. "Новите изследвания са важно послание за правителството, още повече че Върховният съд вече се произнесе в тази посока."
Въпреки че докладът констатира, че по-голяма част от смъртните случаи, причинени от PM2.5, са по-скоро с произход извън града, а не вътре в града, изследването установява, че преобладаващо смъртните случаи, свързани с NO2, са причинени от емисиите от дизелови превозни средства и други източници във самата столицата.
Миналата година, кметът Борис Джонсън беше критикуван след публикувани данни от проучване, които показват, че улиците на Оксфорд са с най-лошите нива на токсични газове NO2 в света най-вече заради високата концентрация на дизелови автобуси. Впоследствие кметът призова за схема за справяне със замърсяването в столицата.
Според Пенчарз Лондон е пионер в справянето със замърсяването на въздуха заради въведените зони на "ултраниски емисии" (ULEZ) през 2020 г., когато най-замърсяващите тежкотоварни автомобили ще плащат високи такси, за да могат да влязат в столицата.
Според активисти и граждански организации обаче новите изчисления доказват необходимостта от още допълнителни действия. "Това ново проучване ще окаже по-голям натиск върху правителството, което трябва да излезе с ясен и надежден план за намаляване замърсяването от дизеловите автомобили", коментира Алън Андрюс, адвокат в неправителствената организация ClientEarth, който заведе делото, довело до постановените от Върховния съд задължения за администрацията на Лондон.
По думите му шокиращите статистики за случаи на преждевременна смърт са само върхът на айсберга. Много други хора се разболяват сериозно пак по същата причина и те трябва да отидат в болница или да излязат в болнични.
"Излагането на мръсен въздух увеличава риска от рак на белия дроб, възпрепятства развитието на детските бели дробове, увеличава риска от хоспитализация сред хората с проблеми, свързани с белия дроб", предупреждава д-р Пени Уудс, изпълнителен директор на британската фондация Тhe British Lung Foundation. По думите му крайно време е да се спре с говоренето и да се предприемат незабавни действия за предотвратяване смъртта на още хора заради въздуха, който дишат.
Според Джени Бейтс, активист срещу замърсяването на въздуха от "Приятели на Земята", хората нямат избор с въздуха, който дишат. "Това означава, че ние трябва да удвоим усилията си и да предприемем незабавни действия с въвеждането на комбинация от по-чисти превозни средства и ограничаване на трафика, мащабни инвестиции в безопасни велосипедни и пешеходни алеи."
Заради мръсния въздух 9500 души умират в Лондон всяка година
- 16.07.2015 | 09:56
- 1445