Нищожен е взаимният медиен интерес между страните от Европейския съюз, сочат разпространените днес резултати от проучване на италиански експерти.
Екип от университета "Милано-Бикока" (по името на квартала, в който е разположен) е анализирал около 2 милиона статии, поместени в 148 всекидневника и седмичника от 27 страни (без Хърватия) в ЕС. От България са включени публикации в "24 часа", "Дневник", "Монитор", "Новинар", "Пари" и "Стандарт".
Най-голям е медийният интерес към Германия, която е цитирана средно 5,04 процента, докато най-малко внимание е обърнато на Малта - 0,2 на сто. След Германия се нареждат Франция (4,97%), Великобритания (3,41%), Италия (3,27%) и Испания (2,76%). Люксембург проявява най-силен интерес към другите страни от ЕС и ги цитира средно 2,63 процента, а Италия е най-слабо заинтересована с 0,77%.
Най-често се цитират помежду си Великобритания и Ирландия (около 6%), Естония, Латвия и Литва, както и Чехия и Словакия (по около 5%).
Някои страни проявяват подчертан интерес към други, какъвто е случаят с отделяното от медиите в Кипър място на събитията в Гърция, с вниманието на Люксембург към Германия и Франция, както и с това на Ирландия към Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия. По-равномерно е разпределен интересът на медиите в Латвия, Унгария и Словения към събитията в останалите части на ЕС.
Колкото една страна е по-голяма, толкова е по-малък нейният интерес към другите партньори от ЕС, установява изследването. Темите, който най-често привличат вниманието, са свързани с населението, брутния вътрешен продукт на глава от населението, географската близост, езиковия и културен афинитет, специфичните взаимоотношения на историческа основа и текущата икономическа криза.
Италианските медии отделят най-много място на Франция (4,2%), Германия (3,2%), Великобритания 2,35%) и Испания (2,06%). Едва забележим е интересът на Италия към Словакия (0,16%), Литва (0,14%), Малта и Латвия (по 0,11%)) и Кипър (0,09%).
Малта обаче проявява най-силен интерес към Италия (10,22%), следвана от Словения (5,33%), Люксембург (4,8%), Румъния (4,42%), Ирландия (4,4%), Великобритания (4,33%) и България (4,32%). Малко се интересуват от Италия - между 1,97 и 1,37 процента - медиите в Португалия, Швеция, Естония, Дания и Унгария.
На този фон интригуващо е заключението на авторите, че въвеждането на единната европейска парична единица не стимулира информационната интеграция и медиите в еврозоната не проявяват по-голям интерес към валутните си събратя отколкото тези, които са извън нея.