Френски авиодиспечери срещу "единното европейско небе"

share

Авиодиспечерите във Франция стачкуват заради плановете на Европейската комисия за създаване на така нареченото "Единно европейско небе".

Планът ще централизира въздушния контрол над Европа. Той включва девет зони, България и Румъния са в така наречената Дунавска зона. Предложението на комисията трябваше да влезе в сила преди години, но отделните държави се бавят.

Сега Еврокомисията заплашва с глоби. От утре се очакват подобни стачки в още европейски страни. В България авиодиспечерите ще носят по желание предупредителни знаци, предаде БНТ.

Комисията иска небето над Европа наистина да стане едно, или почти едно. Сега всяка държава управлява сама въздушното си пространство, което налага самолетите да летят по причудливи понякога маршрути. Всеки полет сега продължава с около 42 километра повече, отколкото ако е летял по права линия.

Предвижда се в бъдеще да има само девет зони за управление на полетите, създадени на логически, а не на национален принцип. България и Румъния попадат в дунавската зона. Тези сегменти трябваше да бъдат напълно действащи още преди половин година, но това не стана.

Целта на централизирането е да се пестят километри, пари, летателно време и въглеродни емисии. Всяка година европейските авиокомпании губят заради националното разделяне на въздушното пространство пет милиарда евро, които се прехвърлят на пътниците. Зоната за полети над Европа е толкова, колкото в САЩ, но там трафикът е повече, а се управлява с по-малко пари.

Тези планове са стари, но досега всъщност нито една от 27-те страни от Европейския съюз не е нарушила монопола на въздушното движение и не е предприела достатъчно стъпки за окрупняване на диспечерските центрове. Заради това еврокомисарят по транспорт Сийм Калас не изключи възможността да започнат наказателни процедури срещу държавите, които не работят активно по въпроса.

Предлагаме да имаме повече контрол върху установяването на целите за изпълнение и да задължаваме страните да ги изпълняват, коментира Сийм Калас, зам.-председател на Европейската комиисия, европейски комисар по транспорта.

Промените не предвиждат сливане на диспечерските центрове в отделните държави, но представители на бранша смятат, че това ще бъде логическо последствие от случващото се.

Новите предложения включват пълно отделяне на националните надзорни органи на въздушното движение от РВД-та. Сега в някои държави се получава парадоксът контрольорите да бъдат финансирани от тези, които контролират. Предвижда се и помощните услуги като метеорология и комуникации да могат да бъдат отдавани на други фирми след открити търгове.

Водещи новини

Още новини