Тази сутрин е приключила операцията по преливане на около 20 тона амоняк от цистерната, която излезе от релсите край Пирот, и по преместването ѝ на безопасно място, в гара Суково, което означава, че на мястото на железопътния инцидент вече няма изтичане на амоняк, съобщи сръбският министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Горан Весич, цитиран от Танюг и БТА.
По-рано цистерната, от която изтичаше амоняк, беше вдигната с кранове и върната на релсовия път.
Весич подчерта, че операцията по вдигане и връщане на цистерната на релсовия път е била високорискова, добавяйки, че е била ръководена от представители на сръбското министерство на строителството, транспорта и инфраструктурата, отдела за извънредни ситуации на министерството на вътрешните работи и щаба за извънредни ситуации на град Пирот.
Министърът подчерта, че екипите, които извършват контрол и наблюдение на качеството на почвата, водата и въздуха, ще останат на мястото, докато щабът за извънредни ситуации не реши друго.
Екипите на „Железопътна инфраструктура на Сърбия“ продължават с ремонта на релсовия път, за да могат да се върнат на релсите още три цистерни с амоняк, които се обърнаха, но от които не е имало изтичане на амоняк.
Министър Весич каза, че всички цистерни, които са останали след инцидента на релсовия път, вече са премахнати, а вдигането на останалите обърнати цистерни на мястото на инцидента ще бъде извършено от помощен влак и кранове от България.
„Преди няколко дни помолих за помощ българския си колега Христо Алексиев, вицепремиера на България, отговарящ за икономическата политика, и министъра на транспорта и съобщенията. Българските ни приятели веднага изпратиха в Сърбия помощен влак и автоматичен кран с техни работници. Сръбските и българските работници работиха няколко дни - и нощ, и ден - за да се премахнат първо цистерните, които не са дерайлирали, а след това вдигнаха и изпразниха онези, които излязоха от релсите. Искам да им благодаря за огромния труд и енергия. Особено на българските железничари, които заедно със своите сръбски братя и сестри работиха и рискуваха живота си, сякаш става въпрос за тяхната страна“, каза Весич.
Министърът поясни, че заради риска при извършването на тази операция не е било възможно да се съобщава всеки детайл и всички действия.
„Съжалявам за това, но беше необходимо, за да могат работниците да свършат работата си спокойно“, каза Весич.
Според информацията от „Железопътна инфраструктура на Сърбия“, ако работата продължава с досегашното темпо, железопътната линия Ниш-Димитровград трябва отново да започне да функционира най-късно до 13 януари.
„Очаквам, че в най-кратък срок ще получа доклад от комисията за разследване, която формирах, както и доклад от прокуратурата, за да се изяснят обстоятелствата, при които се стигна до инцидента“, каза в заключение министър Весич.