Много са въпросите, които възникват около причините за катастрофата на украинския товарен самолет със сръбски боеприпаси, който се разби в събота вечер край северногръцкия град Кавала, коментира гръцкият телевизионен канал Скай, цитиран от Дарик.
Експертите вече имат в ръцете си черната кутия на самолета, която беше открита от сапьорите сред останките на товарния Ан-12. При катастрофата загинаха и осемте членове на екипажа.
Самолетът, който падна край селището Палеохори в събота, е излетял от сръбския град Ниш и според официалните сведения от Сърбия е превозвал боеприпаси за минохвъргачки с крайна дестинация Бангладеш. В понеделник Гърция направи дипломатически демарш пред Сърбия и Украйна и се оплака, че е трябвало да бъде предварително уведомена за товара на самолета.
Основните сценарии за катастрофата, които проучват експертите, са за пожар със загуба и на двата двигателя, за повреда на множество органи за управление, която е довела до загуба на височина, за липса на смазочни материали, която е причинила пожара и за отказ на противопожарната система.
Според очевидци на катастрофата самолетът е горял още преди да се удари в земята.
В 22:37 ч. пилотът е предал, че самолетът ще се върне обратно в Сърбия, но пет минути ситуацията на борда ескалирала и било поискано аварийно кацане в Кавала, обясни пред Скай авиационният инженер Федон Карайосифидис.
Генералът от запаса от гръцката авиация Константинос Ятридис не изключва възможността пожарът в самолетът да е обхванал и вътрешността и пилотите да не са успели да поставят кислородни маски и да са изгубили съзнание в резултат на задимяване.
Сред въпросите, които засега нямат отговор, е каква повреда е възникнала, защо пилотът първоначално е искал да се върне в Сърбия, защо не се е насочил към най-близкото летище на остров Лимнос, което е било на два пъти по-малко разстояние от Кавала, защо е била изгубена връзката с контролната кула за две минути.
Междувременно гръцките власти продължават операцията по локализиране и обезвреждане на невзривени боеприпаси от самолета. Снарядите са се разпръснали при катастрофата в радиус от 500 метра в нивите. В операцията участват пет екипа с 36 сапьори, които трябва да проучат зона от 1000 декара. Дейността им се подпомага и от дрон.