Три жени загинаха, а 180 души бяха ранени при катастрофата на самолет на турската нискотарифна компания "Пегасус", след като самолетът излезе извън пистата при кацане на летището "Сабиха Гьокчен" в Истанбул в сряда вечерта и се разцепи на три части.
Валията на Истанбул Али Йерликая съобщи, че половината от ранените, които бяха хоспитализирани, вече са изписани. По думите му сред пасажерите на самолета са били 22 чужденци. Самолетът - Боинг 737, изпълняваше полет от Измир за Истанбул със 177 пътници на борда и шест души екипаж.
При кацането е имало силен вятър и дъжд. Самолетът се е движил около 50 метра и е паднал от височина 30 метра, след което се разцепил на три части. Въпреки някои коментари, че "е можело да бъде и по-страшно", инцидентът предизвика силна тревога, която не може да се подмине.
За по-малко от месец, втори самолет на "Пегасус" излиза извън пистата (предишният инцидент стана на 7 януари), а подобен случай е имало и в град Трабзон през януари 2018 г.
След този случай, отново на дневен ред изплува темата за безопасността на полетите - въпроси, по които обикновено се говори при катастрофа или инцидент, и не след дълго време се забравят.
Летище "Сабиха Гьокчен", което се намира на азиатския бряг на Истанбул, е посрещнало и изпратило 12 милиона пътници през изминалата 2019 г. Летището функционира от 2001 г. и изпълнява международни и вътрешни полети, но разполага само с една писта. Турският министър на транспорта и съобщенията Джахит Турхан подчерта този факт на брифинг пред журналисти.
"Трафикът на "Сабиха Гьокчен" постоянно се увеличава, но пистата на летището не е в много добро състояние. В часовете, когато няма полети, почти всяка вечер състоянието на пистата се обследва. След като бъде завършена новата писта, тази ще бъде подложена на ремонт", каза турският министър. Експерти отбелязват, че от години се говори за необходимостта от завършване на втората писта на "Сабиха Гьокчен", но резултат няма.
"Третото летище бе построено, но втората писта на "Сабиха Гьокчен" така и не се довърши. Политически и икономически сметки стоят зад цялата работа", твърдят експерти.
Проправителственият вестник "Сабах" писа, че авиодиспечерът е предупредил пилотите за наличието на силен вятър в момента на захода към пистата. Но бившият ръководител полети към Военновъздушните сили Зафер Йешилгюл посочва, че са допуснати грешки и от диспечера в кулата, и от пилотите, които не са се съобразили със силата и посоката на вятъра, както и с лимитите за скоростта.
"При скоростта, с която пилотът е заходил на 3-километровата писта, той не е имал шанс да спре самолета. Но от случая трябва да си извадим поуки", казва Йешилгюл. Стана известно също, че единият от пилотите на "Пегасус" е чужденец, но въпреки това, разговорите с авиодиспечера са се водели на турски език. "Това е много груба грешка", коментира специалист по въздухоплаване. Командир-пилотът е длъжен да говори на английски език, за да разбира и вторият пилот. Тук отговорността е на управлението по гражданско въздухоплаване", казва той.