Математици от САЩ и Катар обясниха изчезването на малайзийския боинг, следващ рейс 370 на Malaysia Airlines. Резултатите от изследванията им са публикувани в сп Notices of the American Mathematical Society, пише "МегаВселена", позовавайки се на lenta.ru.
Учените са представили навлизането на самолета от атмосферата в океана като класически проблем на хидроаеродинамиката, свързана с проникването на тяло от среда с една фаза (въздух) в среда с друга фаза (вода). В такъв подход описанието на проникването на тялото в по-плътна среда се описва с помощта на неговата присъединена маса. Тази фиктивна маса, използвана за първи път от Теодор фон Карман, е съставена от масата на тялото и масата на течността, която то повлича след себе си при потапянето във вода.
С помощта на числени симулации на базата на отворената платформа OpenFOAM на суперкомпютъра Raad специалистите са построили модел на явлението, в рамките на който разгледали пет възможни сценария за развитието на събитията с Boeing 777. Моделът отчита масата, геометрията и инерционния момент на самолета, както и данните за състоянието на атмосферата, вискозитета на течността, ускорението на свободното падане и други параметри.
Както отбелязват учените, в моделирането те са пренебрегнали изтласкващата сила и забавянето на скоростта на самолета при навлизането му във водата. Освен това симулацията не отчита това, че при навлизането във водата с около 70 метра в секунда е възможно разрушаването на самолета. В изследването водата е моделирана като свиваема течност, което се обяснява със сходимостта на прилаганите в рамките на изчислителната хидродинамика алгоритми.
Най-удовлетворителен сценарий при потапянето на самолета се оказал четвъртият, според който самолетът е осъществил вертикално навлизане (или близко до такова) във водата. Според учените такова проникване на самолета във водата обяснява липсата на наблюдавани фрагменти от самолета, както и какъвто и да било разлив на гориво и други следи от катастрофата.
Напомняме, че Boeing 777 изчезна на 8 март 2014 година на път от Куала Лумпур за Пекин. Връзката с него беше загубена, когато самолетът се намираше над Южнокитайско море. Следи от авария в районите на предполагаемата катастрофа не бяха открити. Екипажът в състав 12 души и 227 пътници впоследствие бяха обявени за загинали. Експертите и до днес нямат единно мнение за причините на случилото се.