Игра и забавление, които могат да причинят огромен проблем и дори трагедия. Малките любителски лазери, които са евтини и достъпни в магазините, се оказват сериозно предизвикателство за бойната ни авиация нощем.
Какви са рисковете, когато лъчите им се насочват към небето, особено в район с военни летища?
Така от кокпита на изтребител се вижда облъчването с лазер нощем. Затова военновъздушните сили публикуваха необичаен апел на официалната си страница:
"Уведомяваме и молим жителите на град Пловдив и околните населени места да не насочват светещи лазерни устройства към прелитащи самолети и вертолети в етапа на снижение за заход за кацане на летище Пловдив! Светлините на преносимите лазерни устройства може сериозно да увредят зрението на пилотите или да предизвикат временна слепота, която да застраши безопасността на полетите."
Според наш боен пилот, чийто живот е свързан с военно-въздушните сили вече половин век, лазерните лъчи са изключително опасни при кацане – те дезориентират пилота в изтребителя.
"30 секунди преди самолетът да опре на полосата, пилотът трябва да извърши 108 операции с ръцете си и с очите. Може да повреди сериозно зрението. И друго - при кацането може да се получи сериозна аварийна ситуация", казва генерал-майор Димитър Цветков.
Бърза проверка показва, че дори мощен зелен лазер може да бъде купен между 10 и 30 лева. А за генерал Цветков игрите с тези устройства повтарят събития от втората половина на 90-те години.
"Когато прохождаше нов вид певческо изкуство в България, така наречената "чалга", се организираха големи концерти по стадиони масово. И светлини какви ли не. Тогава си спомням за пръв път попаднахме под лъчите, но те бяха с бяла прожекторна светлина, които също затрудняваха полетите нощем“, казва още генералът.
Пилотите в гражданската авиация имат по-голям шанс да избегнат въздействието на лазерите, тъй като в кабината са двама.