Американски милиардер, подпомогнал финансово кампанията на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ, е изиграл ключова роля и в кампанията за Излизането на Великобритания от Европейския съюз (Брекзит), пише лондонският в. "Обзървър".
Оказва се, че Робърт Мърсър, натрупал милиарди от хеджфонд, специализиран в автоматизирана търговия, за когото се разбра миналата седмица, че е един от собствениците на дясната медия Breitbart, е дългогодишен приятел на британския евроскептичен политик Найджъл Фараж. Той е наредил на фирмата си за анализи на данни да предостави експертни съвети на кампанията за напускане на блока и по-конкретно как чрез Facebook да взема на прицел колебаещи се гласоподаватели. Това е дарение на услуги, което не е било декларирано пред избирателната комисия, отбелязва "Гардиън".
Cambridge analytica, клон на британската компания Strategic Communications Laboratories (SCL) с 25 години опит в кампаниите за военна дезинформация и "изборен мениджмънт", твърди, че използва най-съвременна технология, която може да изгради лични психометрични профили на гласоподаватели и да открива какво ги вълнува. Екипът на Тръмп е платил на фирмата над 6 милиона долара, за да окаже влияние във виртуалното пространство върху колебаещите се избиратели, а сега става ясно, че Мърсър е свързал и Фараж с фирмата, в която има мажоритарен дял.
Директорът за връзки с обществеността на кампанията за напускане на ЕС Анди Уигмор каза за в. "Обзървър", че между Фараж и Мърсър има дългогодишно приятелство и американският милиардер е предложил услугите си безплатно заради общите им цели. Стратегията е включвала събиране на информация от профили във Facebook и други социални мрежи, благодарение на което е изградена база данни за над един милион души. Уигмор каза, че кампанията е използвала тази информация в комбинация с изкуствен интелект за набелязване на конкретни хора, на които са изпращани до голяма степен персонализирани рекламни материали.
Мърсър и дъщеря му Ребека са ключови фигури не само във възхода на Тръмп, но и във внасянето на разкол в традиционните медии, пише "Обзървър" и посочва публикация от събота на в. "Вашингтон пост", в която се разкрива, че Мърсър е един от собствениците на Breitbart - сайтът, превърнал се във водеща платформа на алтернативната десница.
Това е една от серията му инвестиции, които целят да променят медийната среда и политическите възгледи не само в САЩ, но и във Великобритания, коментира "Гардиън".
Милиардер, финансирал Доналд Тръмп, е изиграл ключова роля и за Брекзит
- 27.02.2017 | 09:51
- 4710