69 милиона учители трябва да бъдат наети на работа в цял свят, за да се задоволят нуждите на образователните системи в отделните страни. Това показва доклад на ЮНЕСКО, цитиран от Нова телевизия.
Данните показват, че най-сериозен е недостигът на начални и гимназиални преподаватели. Такива липси има най-вече в части от Африка и Южна Азия.
По света към момента има 263 милиона деца, които не посещават начално училище или гимназия поради липса на такива в населените места, в които живеят учениците. Около 25 милиона от тези деца никога не са стъпвали в образователна институция.
Според експертите най-осезаем е проблемът в Бурунди, Централноафриканската република, Кения, Малави и Мозамбик. На другия полюс са Етиопия, Руанда и Свазиленд, където броят на учителите почти напълно отговарял на нуждите на образователната система.
Проблем била и сравнително ниската квалификация на преподавателите. В държави като Нигер, Гана, Сиера Леоне и Либерия по-малко от 60% от учителите имали необходимите за упражняване на професията опит и подготовка. Недостигът на преподаватели водел и до чувствително увеличаване на броя на учениците в един клас. В Малави, например, имало паралелки от по над 100 деца. В други държави пък липсвали ученици в гимназиалния етап. Повече от половината младежи със средно образование пък трябвало да стават учители, за да запълват съществуващите дупки. Това обаче не се случва на практика.
Друго важно обстоятелство е ниското заплащане, предупреждават от ЮНЕСКО. В части от Африка преподавателите получавали заплати под определения праг на бедността, което ги принуждавало да се захващат и с втора работа.
Проблем с недостиг на учители има и у нас. Дни преди старта на тази учебна година от Агенцията по заетостта обявиха близо 1400 свободни работни места за преподаватели. Гладът е най-голям за педагози по чужди езици, математика и информатика. Сериозен е недостигът и на учители за прогимназията - между 5-и и 7-и клас.