Нигерийската петролна рафинерия "Данготе" се очаква да заработи днес на фона на надеждите за прекратяване на кризите с недостиг на гориво в страната, но липсата на доставки на суров петрол представлява сериозен риск за достигане на пълния обем на производство на съоръжението, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.
Въпреки че е най-големият производител на петрол в Африка, Нигерия внася бензин, дизел и преработени петролни продукти, тъй като рафинериите не успяваха да осигурят през последните години нужния капацитет.
Правителството на отиващия си президент Мухамаду Бухари вижда в рафинерията с капацитет за преработка 650 000 барела на ден отговор на повтарящия се недостиг на гориво, последният от които засегна страната в навечерието на оспорваните президентски избори през февруари.
Построен от най-богатия човек в Нигерия и Африка, Алико Данготе, огромният комплекс е една от най-големите инвестиции на Нигерия. В него има електроцентрала с мощност 435 мегавата, дълбоководно пристанище и инсталация за производство на торове.
Цената на рафинерията нарасна до 19 млрд. долара от първоначалните оценки между 12 и 14 млрд. долара след години на забавяне.
Данготе очаква да започне да рафинира суров петрол през юни, но базираната в Лондон консултантска компания "Енерджи аспектс" заяви, че пускането в експлоатация е сложен процес и очаква операциите да започнат по-късно тази година и да достигнат 50-70 процента през следващата година, като процесът се очаква да продължи до 2025 г.
Рафинерията се нуждае от постоянни доставки на суров петрол, но производството на петрол в Нигерия намалява поради кражби на петрол, вандализъм по тръбопроводите и недостатъчни инвестиции. През април производството падна под 1 млн. барела дневно, което е под производството на Ангола.
По-ниският добив ще се отрази на способността на държавната петролна компания ЕнЕнПиСи да изпълни споразумението за доставка на 300 000 барела суров петрол дневно за рафинерията "Данготе", заяви икономистът Келвин Емануел, който е автор на доклад за кражбите на петрол през миналата година.
ЕнЕнПиСи, която има 20 процентен дял в рафинерията, има споразумения за споделяне на производството с големи петролни компании като "Ексън Мобил", Шел и Ени и има право на част от суровия петрол, който също така разменя с търговците за бензин и дизел.
Рафинерията не е подписала споразумение за закупуване от големите петролни компании в Нигерия.
Това би могло да доведе до внос на суров петрол от търговци като "Трафигура" и "Витол, каза Емануел, в момент, когато се очаква местната рафинерия да спести чуждестранна валута и да поддържа по-ниски цени.
"Съществуват рискове с доставките на суровини за суров петрол. Знам, че неговото (на Алико Данготе) смекчаване на риска е да внася петрол и ако го направи, има риск за цената, защото не може да купува в долари и да продава в наири (наира, валутната единица на Нигерия - бел. р.)", каза още Емануел.
Нигерия прилага субсидии за бензина, които според финансовия министър могат да продължат да се прилагат и след юни, когато се очакваше да бъдат премахнати. Субсидията отне почти една трета от националния бюджет на Нигерия през миналата година.
От компанията "Енерджи аспектс" обаче твърдят, че в дългосрочен план рафинерията на Данготе може да сложи край на дефицита на бензин в Нигерия, да промени облика на пазара на бензин в Атлантическия басейн и да изнася дизелово гориво, което отговаря на спецификациите на Европейския съюз.