Вярвате или не, водката се оказва едно от питиетата, които последните няколко века продължават да бъдат любими на разбирачите от цял свят. И понеже да се ориентираш в света на водката е меко казано трудно, ние днес ще ви разкажем историята на Zubrowka - напитката, която е номер едно по продажби в Полша* и е позната в цял свят.
Знаете, че потребителите не могат да бъдат излъгани лесно - те или харесват даден продукт, или не. Именно затова бутилката с етикет, от който те гледа зубър, изобщо не е случайна - зад нея се крие изключително прецизна технология и няколко истински тайни, които я правят запомняща се.
Историята ни връща 5 века назад в мистичната Беловежска гора (Bialowieza) - вековна гора, дом на стотици животински и растителни видове с чист праисторически произход, днес част от списъка на ЮНЕСКО. Тази дива гора е едно от малкото места, на които можете да срещнете и европейските бизони или зубрите. Там те живеят свободно и се хранят със специално растение, наречено бизонова трева.
Преди повече от 500 години местните билкари приготвяли специална настойка от това растение, а по-късно решили да я включат в рецептата на водката. Именно в бизоновата трева се крие една от големите тайни на Zubrowka. Причината – местни източници твърдят, че едва 21 семейства познават специалните стръкове и имат право да ги берат. Тревата има много специфичен химичен състав, който дава на водката уникален и неповторим вкус.
Хората, които са истински почитатели на класните напитки, знаят, че водата, която се влага в производството на водката е от изключително значение. А най-добрите дестилерии в света имат собствени водоизточници, които ги снабдяват с кристално чиста изворна вода със слаба минерализация. Точно такъв е случаят и със Zubrowka.
Процесът на производството на водката е дълъг, но пък резултатът си заслужава: веднъж събрана, бизоновата трева се предава в една от най-модерните дестилационни фабрики в света, намираща се Бялосток (Bialystok), където производството на Zubrowka започва.
За тези, които не знаят - Zubrowka е ръжена водка. Златните стръкове ръж се отглеждат с внимание, а анализ на почвите се прави преди всяка доставка, за да се гарантира едно и също качество на суровините, което е предпоставка за постоянното и високо качество на напитката.
Важна стъпка от производствения процес е, че малка партида водка се дестилира още шест пъти през многократна дестилация, инсталация с шест колони за изключителна чистота. Веднъж дестилирана, тя се смесва с кристално чиста артезианска вода от дълбок кладенец, разположен на територията на дестилерията, и се филтрира през въглен, за да се отстранят всички остатъчни примеси.
След това се стартира изключително технологичен процес на извличане на екстрактите от бизоновата трева, който трае два месеца. След края му есенцията се смесва с чиста водка в перфектни пропорции, а за финал изключително и само ръчно, по един стрък бизонова трева се слага във всяка една бутилка Zubrowka.
Бизоновата трева, предназначена за поставяне в бутилките, е обект на отделен процес. Вече събрана от Беловежската гора, тя минава през дългогодишно предавана традиция на изсушаване, за да може всеки стрък да запази богатия си аромат и естествен зелен цвят.
Любопитен факт е, че Zubrowka е описана и от големия Съмърсет Моъм. В романа си „Острието на бръснача“ от 1944 г. той пише, че Zubrowka „ухае на прясно окосена трева и пролетни цветя, на мащерка и лавандула, и е мека на небцето и толкова приятна, все едно слушаш музика на лунна светлина."
Това, в което ние пък вярваме е, че чиста или като част от отличен коктейл, да имате в чашата си Zubrowka е винаги добър избор. А ако се чудите как да я комбинирате следващия път, когато имате под ръка бутилка със стрък от специалната зуброва трева в нея, ето една изпитана рецепта, която няма как да не ви хареса:
Коктейл Apple ZU:
50ml Zubrowka Bison Grass
100ml сок от Ябълка
Изстисква се резен лайм, миксира се и се консумира с удоволствие и отговорност.
* По данни на NielsenIQ, за периода Юли 2021 - Юни 2022, по пазарен дял в обем за Полша общо, с включени дискаунтъри, категория "Водка" (Copyright@2022, NielsenIQ)
(в материала има продуктово позициониране)