Във Великобритания се проведе първият полет на експериментален дрон, който се задвижва изцяло с водород и отделя единствено водна пара, пише New Scientist. Горивото на летателната машини са пелети от твърд водород, като резервоарът е три пъти по-лек от използваните за същата цел литиеви батерии. В бъдеще технологията може да доведе до създаване по-леки и екологично по-чисти комерсиални самолети.
“Идеята беше проста. Поставяш водород в твърдо състояние в дрона и той лети, но осъществяването й е трудно,” казва Фил Андерсън от Шотландската асоциация за морски науки в Аргил, Великобритания, където се е провел изпитателният полет.
След като автомобилите с водородни горивни клетки бяха засенчени от електрическите коли, идеята така и не се приложи при летателни апарати. Предишни опити, какъвто е проектът Cryoplane на Airbus използваха огромни резервоари с течен водород, държан при изключителни ниски температури. Резервоарите се оказаха твърде големи и непрактични. Съхраняването на водород под формата на газ под налягане също не е ефективно.
Новата система, конструирана от британската фирма Cella, използва приблизително сто твърди пелети, поставени в касета. Пелетите съдържат химично съединение, което произвежда постоянна струя от водород при леко нагряване. Газът се превръща в електричество в горивна клетка, която задвижва ротора на дрона.
Тестовият полет е продължил десет минути на височина 80 метра, въпреки че в резервоара е имало достатъчно гориво за два часа, посочва Андерсън. “За разлика от батериите, ако заредиш два пъти повече гориво, можеш да стигнеш два пъти по-далече.” Андерсън смята, че бъдещи версии на дрона биха били идеално решение за опазването на околната среда. Основното предимство е, че той отделя единствено водна пара,” изтъква ученият.