Печатните грешки, които са стрували милиони

share

Печатните грешки са смущаващи. Освен че засрамват автора, те могат да му струват и много пари, особено когато става въпрос за пропуснати знаци. Могат да бъдат и полезни, какъвто например е случаят с Google, който е трябвало да се казва Googol, пише 359.bg. Ето няколко от най-скъпите печатни грешки в историята:

1. Липсващото тире на НАСА

Щети: $100 милиона

Тиретата далеч не са най-често използваните пунктуационни знаци. През 1962 г. едно липсващо тире съсипва Mariner 1, първата междупланетна сонда на НАСА. Знакът, който е пропуснат в софтуера на машината, я вкарва в напълно грешна траектория и скорост, което я взривява.

2. Библията води към разврат


Щети: $4 590, вечни мъки

Дори Църквата не е защитена от правописни грешки. През 1631 г. печатар в Лондон “пренаписва” десетте божи заповеди, пропускайки една дума в седмата. Резултатът е: “Прелюбодействувай”. Стига се дотам, че парламентът да обяви всички погрешно отпечатани копия за неверни и да разпореди да бъдат изгорени.

3. Грешката на Хуан Пабло Давила

Щети: $175 милиона

През 1994 г., в зората на онлайн търговията, Хуан Пабло Давила, трейдър в Чили, без да иска купува акции, които иска да продаде. След като осъзнава грешката си, той панически се опитва да възстанови загубите си, което води до още по-големи щети. Освен, че държавата трябва да покрие грешката на Давила, компанията, чрез чиито софтуер са осъществени сделките, е осъдена да плати обезщетение от $25 милиона.

4. Най-лесната продажба


Щети: $50 милиона

През декември 2005 г. Mizuho Securities включва в портфолиото си нова компания, наречена J-Com Co., с цена 610 000 йени за акция. Около година по-късно един от служителите на компанията без да иска продава 610 000 акции за една йена всяка. Стоковата борса отказва да коригира грешката.

5. Борса за коли раздава богатства

Щети: $50 милиона (или $250 000)

През 2007 г. борса за коли на старо изработва план за стимулиране на продажбите – изпраща 50 000 картички за лотария, една от които съдържа награда на стойност $1 000. Нещата се объркват, когато маркетинговата компания погрешка принтира 50 000 картички, всяка от които съдържа награда на стойност $1000, което прави сумата, която трябва да изплати компанията общо $50 милиона. Борсата успява да предприеме действия навреме и предлага купони на стойност $5 за Уолмарт за всеки печеливш билет.

6. Удвояване погрешка

Щети: $1,4 милиона

Хората и компютрите невинаги работят добре заедно. През 2006 г. счетоводител открива, че една буква в повече е накарала софтуера да удвои парите за образование в Ню Йорк. Сумата, която е трябвало да бъде изплатена е била $1,4 милиона. Вместо това машината въвежда $2,4 милиона.

7. Най-евтините билети

Очевидно в Ню Йорк имат проблем с правописа. През март 2013 г. транспортната администрация на града е принудена да изтегли от пазара 160 000 карти на града, в които се обявява, че минималната сума, която може да се сложи в транспортните карти се повишава от $4,50 на $5. Проблемът? Заради печатна грешка е обявена “нова” цена от … $4,50.

8. Една наистина екзотична дестинация

Щети: $10 милиона (и още $230 всеки месец)

Преди няколко години туристическата агенция Sonoma в Калифорния решава да рекламира екзотичните си дестинации в телефонния указател. Когато разтварят страниците на указателя, те виждат, че компанията им е описана като “специализирана в еротични дестинации”. Обявата определено привлича интереса на доста нови клиенти, но за съжаление те са заинтересувани от съвсем различни продукти. Издателят предлага да махне таксата от $230 на месец, но освен това е осъден да плати и обезщетение от $10 милиона.

Водещи новини

Още новини