Росица Костова е създателят на „До Ре Ми в пелени” – опера за бебета в Старозагорската опера. Премиерата ще се състои на 6 октомври, от 11.00 часа във Фоайе-Опера, следващите представления са на 15 и 27 октомври.
Родена в Стара Загора, талантливата режисьорка не прекъсва връзката си с родния си град. И сега отново се връща по покана на директора на Старозагорската опера Огнян Драганов, за да сътвори един спектакъл, който е предназначен за най-специалните зрители – за деца от 0 до 3 години. Изпълнена е с енергия и ентусиазъм, очите й греят като заговори какво ще се случи в малката бебешка зала, която вече е запазената територия за най-малките зрители.
Защо е важно да има такива програми, как се възприема класическата музика от децата и как ги променя, как контактът с музикално-сценичните изкуства се отразява върху оформянето на техния светоглед? Защо трябва да търсим начини за привличането на младата публика към операта, към балета, към класическата музика? Росица Костова има своя сериозен натрупан опит в осъществяването на спектакли и специални програми за деца. И тя с удоволствие споделя своите наблюдения и очаквания, открехва пестеливо завесата за предстоящия концерт-спектакъл на 6 октомври в Старозагорската опера:
„Децата ни растат в трудни времена, когато повече от всякога са се размили границите между култура и псевдокултура, стойностно и мимолетно, изкуство и кич. Затова нашата мисия - на хората на изкуството, да възпитаваме правилен критерий и вкус към сериозното изкуство е по-важна от всякога. Като творец и майка създаването на спектакли за деца за мен е мисия и отговорност.
А когато се работи за деца от 0 до 3 години, мисията се превръща и в посвещение. В този най-ранен период на детското развитие, когато организмът и психиката се променят с феноменална бързина, задачата ни е да предложим най-подходящата музикална среда на нашите деца. Учените твърдят, че бебетата реагират на музиката още в утробата на майката. Започват да се изразяват чрез музиката и ритъма от най-ранна възраст. Затова представянето на една такава форма като бебешките концерти „До Ре Ми в пелени” има смисъл за възпитаването на естетически музикален вкус и за създаването на ново поколение ценители на класическата музика.
А дали е подходяща класическата музика за толкова ранна възраст? Всъщност определянето на класическата музика като трудна за слушане и изискваща подготовка, е мит, който ни е внушен в по-късна възраст. Много са изследванията, които посочват благотворното влияние на класическата музика върху цялостното развитие на бебетата – от това, че подпомага координацията, психомоториката, формирането на речта, провокира въображението и креативността, развива емоционалната интелигентност до терапевтичната ѝ функция.
Целият екип на „До Ре Ми в пелени” има опит в създаването на различни формати за деца и всеки от нас знае колко е важен професионализма, искреността и обичта, с които е необходимо да се подходи към най-малките зрители. Знаем, че децата са най-взискателните критици, изразяващи мнението си конкретно и непосредствено, без излишни задръжки. Всички ние обаче за първи път ще се срещнем с бебешка публика. Истинско предизвикателство!
Класическата музика в тези бебешки концерти е съпътствана от елементарни двигателни активности, ритмични и звукоподражателни игри, в които бебоците, подпомагани от родителите си и според желанието и възможностите си се включват или просто се наслаждават на вълшебната музика и реагират спонтанно. В бебешките концерти „До Ре Ми в пелени” предлагаме музика и игри и очакваме от бебоците и техните родители просто да се забавляват заедно с нас, защото музиката бива заобичана, когато носи емоционална наслада, когато е забавление. И надяваме се утре тези същите пораснали бебоци да нямат предразсъдъци и страхове да влязат в Операта.
В нашето представление разказваме приключенията на едно бебе, попаднало в чудния свят на Операта. Там, където живеят приказни герои и се случват необикновени неща. Това приключение е съпътствано от много игри и вълшебна музика, изпълнена от трио „Реверанс” и солистите на Държавна опера-Стара Загора - Нели Нечева, Нина Димитрова, Теодор Петков, Никола Марулев, под акомпанимента на Светлана Денева. Художникът Димо Костадинов сътвори един магичен свят за малките приключенци, който в същото време е безопасна и сигурна среда и за най-щурите игри.”
Визитка
Росица Костова завършва магистърска степен по оперна режисура в Нов български университет при доц. д-р Нина Найденова и Симеон Симеонов. Има богата асистентска практика както в оперния театър в родната Стара Загора, така и в Софийска опера и балет. Нейни постановки са детската оперета „Златна българска приказка” на Петър Петров, мюзикъла „Американски уикенд” на Александър Йосифов – спектакли, които поставя на сцената на Държавна опера – Стара Загора, комичната кантата на Г.Ф. Телеман „Учителят по музика” и операта „Детето и вълшебствата” на Морис Равел, реализирани в рамките на детската програма на Софийска опера и балет.