Огромният успех на "Барби" прикрива една мрачна действителност - делът на холивудските филми с участието на жена в главна роля е намалял, според доклад, цитиран от АФП.
Само една трета от игралните филми, произведени миналата година от американската индустрия, са фокусирани върху главен герой жена, се посочва в доклада за разнообразието в Холивуд, публикуван броени дни преди раздаването на наградите "Оскар".
Това се случва въпреки доминацията на "Барби" - феминистката сатира на Грета Гъруиг с Марго Роби в главната роля, която с приходи от 1,4 милиарда долара стана най-касовият филм на 2023 г.
"Дори когато "Барби" счупи рекордите, индустрията показа, че продължава да подценява филмите, фокусирани върху жени или режисирани от тях", се посочва в доклада, изготвен от Университета на Калифорния в Лос Анджелис.
"Жените са загубили позиции по отношение на представянето, независимо дали става въпрос за главни роли, сценаристи и актьори като цяло", отбелязват изследователите.
Делът на филмите с главен герой жена нараства стабилно през десетилетието до 2019 г., припомня докладът, който излиза за 12-и път. През тази година 44 процента от филмите, произведени в Холивуд, проследяват приключенията на героиня.
Оттогава обаче този дял намалява. За сравнение - през 2023 г. само 32 процента от холивудските филми са имали жена за главен герой.
"Това е сигнал за събуждане за Холивуд", казва Ана-Кристина Рамон, съосновател на проекта и директор на Инициативата за изследвания в областта на развлекателната индустрия и медиите на Калифорнийския университет. "Студиата трябва да инвестират в жените и техните истории. Жените-творци и жените-кинозрители са неразделна част от развитието на индустрията".
Докладът установява още, че филмите с по-разнообразен актьорски състав, включително по-голям дял от актьори, които не са бели, обикновено се представят по-добре в бокс-офиса.
Големите продължения на франчайзи, в които поне половината от актьорите са от етнически малцинства, привличат повече зрители, отколкото предишните части, се казва в доклада, който цитира успеха на "Крийд 3", "Писък 6" и "Джон Уик 4".
По време на премиерния уикенд, когато тези филми са излизали на екран в САЩ, най-малко шест от всеки десет билета са били закупени от зрители от етническите малцинства, се посочва още в доклада.